Näytä yksittäinen viesti
  #19  
Vanha 13.11.2017, 21:29
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tjl Näytä viesti
Kyllä se perus migillä pitäs sulaa.
Tefloni letku, ja sitte vaik iha alumiinille suuniteltu virtasuutin.(ei välttämätön).
Syöttörullat alsalle on must juttu.
Kaasuks argon.
Langaks suosittelen 5356,se on huomattavasti jäykempää kun toinen yleinen 4043.

Tarkka kolvin asennosta kun hitsaa että suojaa hyvin, tuppaa tulee "nokea" helposti.

En kyl mitää bensatankkii alkas tol yhistelmäl tekee.

Pitäs varmaa joskus jaksaa tehä joku opas alsan hitsuutteluu, nii tigillä ku migillä ihan kuvien ja selitysten kans, kun ihmisii paljo tuntuu homma kiinostavan.


Edit: jos toho menee iso kela ni voit hakee mult kokeiluu, kuitenki kohtuu kallis kokeilu.jos tuntuu pelaava ni sit hakee oma.

Tee ihmeessä tuo OHJE.

Ja jos vara toivoa, niin semmoinen versio, missä myös ohjeet harrastelijalle alkeisiin.

Minulla meni 2-3 tuntia, että heitin "hanskat tiskiin", kun yritin tehdä 3 mm meri alumiinilevystä työkalulaatikkoa, ja "lisäainelanka" oli leikattu samasta levystä..... Kukaan ei kertonut, ettei DC- Tig:llä voi hitsata alumiiniä.
Kaikki tiesi sen, että sulan hallinta on vaikeaa, ja vaatii opettelua...
Ja sitäkin mulle korostettiin moneen kertaan, että pinnat pitää olla puhtaat; lika ja hapettumat vaikeuttaa hitsaamista.....

Itse jonkin verran olen hitsannut (oikeampi sanamuoto olisi varmaan "turannut-") alumiiniä -80 luvun 150(vai160)A valovirta Kemppi Super kempomat:lla.

Ja tuossahan ei ole edes napaisuuden kääntöä. toki teflon letku ja puhdas Arcon (puhdas argon sen takia, että sillä menee myös rst/hst, toki saumat pitää hioa ulkonäkösyistä))

Ison (150 hv?) perämoottorin evä 8mm alumiinilevystä on kunnianhimoisin, mitä olen hitsannut. Pysyi ainakin sen 5 vuotta, mitä venepakettia seurasin.
Vaati sen, että peräkotelo uunissa 275 asteiseksi, ja eväpala vielä kuumemmaksi.... ja sitten hiekkapaperilla viimmeinen puhdistus, tehot tapissa kiinni 2-3mm railolla, ja molemmin puolin....

Jonkin verran olen yrittänyt opetella TIG:llä (merkkiä en muista, olikohan 200 Amppeerinen kaasujäähdytteisellä kahvalla oleva ns. parempi harrastelija kone? ramppia ylös ja alas, yms.) alumiiniä ja rosteria, mutta varsinkin alumiinillä suuria ongelmia sauman tiiveyden suhteen, siis tuppaa "lörähtämään-" sormen kokoisia reikiä... (happi-asetyleeni pillillä teräspellin hitsaaminen onnistuu paljon paremmin, toki se opetettiin peruskoulussa taannoin)

Ja jos vielä sais muutaman vinkin, vaikkakin eri ohjeessa, noista raapasu tigeistä.
Minulla Kempin Minarc 150 puikko invertterin käytöstä raapaisu tig:nä, kun yhdestä kiinan puikko inrvertteristä jäi tuommoinen tig- varustus.


Siis jos nuo ohjeet alkaisi perusteista;
Olisi varmaan monelle apua/madaltaisi kynnystä kokeilla...
Vastaa lainaten