Näytä yksittäinen viesti
  #574  
Vanha 12.05.2020, 21:42
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.187
Perusasetus

Auto on toiminut hienosti, mutta jotain parannettavaakin on ilmennyt.

Kuten joskus aiemmin oon kirjottanutkin, iskarit on aivan liian jäykät. Auto joustaa hienosti mutta nopeaan ajoon se ei sovellu. Ajotapahtumissa on aina mukana joku jolla on hieno typpialusta tai jotain haitekkia ja aina tulee mieleen että kumpa minullakin ois varaa moisiin. Hoojiin myytyäni siinä tuumailin että jos hemmottelisin itteäni ja ostaisin joka nurkkaan typpitikut. Sijoitus on kuitenkin niin valtava ettei ihan pystymettästä viitsi lähtee ostelemaan, joten otin puhelimen käteen ja soittelin vähän pidempään harrastaneille offareille vinkkien toivossa.

Sain aika yksimielistä tietoa että ei typpitikkuja jos koilovereihon on mahdollisuus. Typpitikku on suomioffiin hitaaseen ajoon huono, ja tikut kylmänä auto saattaa olla kaatumatautinen. Lisäks kuulemma halvemmissa on kestävyysongelmia. No aloin sitten katteleen coilover settejä kunnes havahduin että mitä oon tekemässä. Kun selkästi oon valinnu rakenteluissa diy linjan niin nyt oon kuolaamassa osto osia. Tähänkö tämä nyt lopuksi kulminoitui? Voinko enää kattoa itteäni peilistä, saati kirjautua palstalle enää häänrik-tunnuksilla vai pitääkö mun tehdä uusi osto-osa-oskari nimimerkki. Mitähän äitinikin sanoisi kun menisin beejiillä kotitilalla käymään kiiltävine fox coilovereineen? Tälläisenkö lapsen se on kasvattanut? Joutuisinko safareille pukeutumaan gorilla valeasuun?

Ei. Mun siis täytyy tehdä iskarit itse. Onneksi visio on pyörinyt päässä jo valmiina. Niistä tulis typpitikku/coilover combot, säädettävine jousilautasineen, progressiivisuussäädöin, ja säädettävä sisään ja ulosmenovaimennus purkamatta, (männän ja varren puolen öljynkierto kiertää vastusvastaventtiilein lisäsäiliön kautta) sekä erikseen sisään ja ulosmenovaimennus hitaalle ja nopealle liikkeelle. (Tämä mahdollistuu seurantaventtiilillä) Lisäsäiliöön tulee toisenpuolen iskariin yhteydessä oleva lisäsäiliö 2mm kuristimen taakse jolloin jousitus toimii progressiivisesti äkillisessä joustotilanteessa eli jos autolla hyppää, mutta hitaassa maastomöyrinnässä jousitus on vähemmän progressiivisempi, ja koska lisäsäiliöt on yhteydessä toisiinsa, ristiriipunta tilanteessa vähäinenkin progressiivisuus katoaa toisen puolen
pitenevään iskariin joten jousitus pelaa siinä tilanteessa pelkillä rautajousilla ja auto joustaa ristiriipuntaan helpommin.


Eli nyt on tulossa rajattomilla säätömahdollisuuksilla olevat iskarit joissa on säätöjä hiukan eri malliin kuin kaupan kepeissä.

Enää tarvitsi piirtää silmillä visio ilmaan ja aloittaa tekeminen. Tiedin jo tähän lähtiessä että näissä tulee olemaan melko vaiva ja värkitkin maksaa, joten tällä kertaa en ratsasta pelkän intuition varassa, vaan koitin vähän laskeskella millä spekseillä tätä lähden tekemään. Avaan niitä tarkemmin työn edetessä ettei tuu liian monimutkainen informaatiotulva heti alkuun.

Turpamuttereista lähdin liikkeelle, koska iskunpituus tulee olemaan 350mm ja turpamutterin korkeus määrittää kuinka pitkä varsi pitää tehdä.

Vanhasta sylinterin varresta oli hyvä lähteä liikkeelle. Ulkopuolen sorvasin 70mm ja tein jengat ja o-rengasuran. Sitten esireikä isolla poralla.



Sitten tiiviste- ja ohjainurat.





Valmiit turvat, napakasti istuu tiivisteet paikoilleen. Ylhäältä lähtien, pyyhkijä, pysyy pska loitolla, UN-tyyppinen tiiviste, nää on tosi hyviä mutta maksimi tiivistysnopeus näillä on 0,5m/s joten saattaa pahassa montussa tirskauttaa hiukan välistä, tästä syystä varrenohjainten väliin laitoin nopean liikkeen teflon tiivisteen. Näille luvataan tiivistyskyky jopa 15m/s tunnetusti nämä vähän hikoilee matalilla paineilla, siksi tuo un-tiiviste on kaverina tälle.




Varret kerkesin sahata. Eli näihin tulee 50mm putkivarret, tähän on olemassa kaksi syytä. Toinen syy on se, että suurella varren pinta alalla saadaan iskunvaimentimeen suurempi vaihtotilavuus, (50 varrella 60 putkella vaihtotilavuus on 0,99litraa-0,3l=0,69litraa) joten progressiivisuutta on helpompi hallita ja saa pelata sen verran pienillä paineilla että luotettavuus kasvaa roimasti. (Esimerkiksi 3bar typen esitäyttöpaineella 3litran säiliöllä 50 varrella 350 iskunpituudella 0,7l vaihtotilavuus nostaa iskarin painuessa kasaan typen paineen 11bar jolloin työntövoima iskari pohjassa on 230kg, kun taas 3+4+3 etuiskareiden yhteissäiliöllä jotka tähän on tulossa molemmat iskarit pohjassa työntövoima samalla esitäyttöpaineella nousee vain 4,5bar jolloin typpi auttaa jousia 80kg voimalla per iskari)

Toinen syy on se, että koska mulla tulee nyt sisään ja paluu vaimennuksen säädöt ja seurantaventtiilit iskarin ulkopuolelle helppoon pääsyyn, mullahan ei voi olla kyljessä nippoja koska jousten pitää päästä liukumaan putken ulkopintaa vasten. Siispä sorvaan putkivarren sisään putket, joita pitkin öljy johdetaan männän molemmilta puolilta iskarin päähän. Varren päähän tulee sitten laippa jossa on nipat mistä jatketaan eteenpäin. Ja onhan se tietysti keveämpi :P



Sorvaan lisää kun taas tulee hieman vapaa-aikaa.



Muuten oon ihan normaali, en kuule ääniä pääni sisällä.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten