Näytä yksittäinen viesti
  #11  
Vanha 02.05.2018, 00:38
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Paksua kuparia ei kannata haudata maahan muovissa...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti

Sit taas on näitä mukavia vanhoja taloja, kuten missä itse asun. '74 vuoden rivari, pääkeskukselta huoneistojen ryhmäkeskuksillekin menee vain 4- johtimiset irtojohdot (L1,L2, L3 ja PEN) suojaputkessa. Talon sisäinen sähkö myös niin, että ryhmäkeskuksella ei ole edes erillisiä N- ja PE- kiskoja. Kaikki suojamaat on olleet nollattuna joko töpselillä, väärässä paikassa katon/ seinän jakorasioissa, tai sitten keskuksen kiskossa. Niin ja olihan yhden ulkotöpselin kevi liitetty haaroituspisteessä vaiheeseen, ja nolla oli siellä kytkemättä
Uusin rempan yhteydessä kaikki sähköt huushollin sisälle (myös ryhmäkeskus), tekisi mieli uusia myös syöttö pääkeskukselta rk:lle.


Tuota Timo_L lainatekseni: Noita sähköjä on tehty tuon "wanhan-" kaavan mukaa vielä paljon -74 vuoden jälkeen, ja täysin laillisesti; ja ei vieläkään yli 50 vuoden jälkeen ole ns. vaarallaisia. suurin vaara tulee siitä, että metallikuoristen (suojamaadoitettujen-) laitteiden metallirakenteiden jännite voi olla normaalisti tyypillisesti suuruusluokkaa 12 volttia, mitattuna esim. valurautaisiin viemäreihin/ vesijohtoihin tms. ja tuo em. 12 volttia voi aiheuttaa tulipalon.....

Tähän minun "maaseutu-" asuntoon on tuotu nelinapainen axmk 4x16s (siis nolla, ja suojamaa samassa johdossa) kesällä 1994, kun vaihdoin 1x25 liittymän 3x25A liittymäksi.

Ja jos/kun on vanha keskus, siis ei ole erillisiä N (nolla-) ja PE (suojamaa-) kiskoja, niin kannatta pikkasen miettiä, miten tuo tehdään.

Valistuneena arvauksena: minä laittaisin uuden keskuksen autotalliin, ja siinähän pitää olla vikavirtasuojaus kaikille lähdöille; Nimettynä vois olla Wanhalle Hitsauskoneelle tms. OMA pistorasia llman vikavirtasuojaa.

Jos jollain on laki-/säädös-/asetus- hallussa, niin kertokoon!

Valistunut arvaus:
Laita esim. axmk 4x16; tai jopa -25 kaapeli tuonne verstaalla, ja samaan kaapeliojaan verstaan päähän cu-16 kuparia esim. 20+5 metriä
ja tuo cu-16 kupari esim. jakorasiassa olevaan kiskoon/riviliittimeen, minne tuodaan kaikki maadoitukset.

Aikanaan Seti(?) kertoi, mitä suomessa myydään/tehdään, ja silloin suomi oli varmaan maailman sähköturvallisin maa? ja suomessa kuoli noin 1 hlö/vuosi sähkötapaturmissa....

Nyt ei taida olla mitään ennakkotarkastusta maahantuonnille, ja esim. sähkösuunnittelijan vaatimuksia on lievennetty....


Oma lukunsa nämä "maalais-omatoimi-nyt toimii-asennukset"...
(minulle töpseli on se, mikä työnnetään seinässä olevaan rasisiaan)
Siis jos "nollattu-" em töpselissä, niin jos pistotulppa on väärinpäin, niin laitteen runkoon tulee 230v. tämmöisenkin olen korjannut -80 luvulla yhdestä maatalon saunan pulsaattori pesukoneesta Talon emäntä valitteli, että toisinaan "Lipuvesi-" KUTITTAA käsiä, ja toisinaan ei ollenkaan.
(pulsaattori- pesukone on käytännössä rosterinen pesu laatikko, minkä sivuseinässä on kiekko, joka pyörii sähkömoottorilla, ja se saa aikaan sen että pesuainevedessä olevat pyykit liikkuu hiljalleen)
Vastaa lainaten