Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 29.11.2018, 19:25
Radis:n Avatar
Radis Radis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.12
Sijainti: Inkoo
Viestit: 342
Perusasetus

Ammattimaalari varmaan osaa neuvoa paremmin...

Mutta muutama asia mihin itse panostaisin:

- Valoja vähän joka suunnasta: ylhäältä, alhaalta sivusta ja kulmista -> varjot minimiin ja kiilto esiin mahdollisimman hyvin

- Jonkinlainen maalisumun poisto on melko välttämätön ->Maalattava kohde katoaa näkyvistä melko nopeasti varsinkin pienessä tilassa, jos mitään imuria ei ole.

- Riittävästi lämpöä, liekkö +20C...+25C optimi?. Omasta kokemuksesta liian viileässä ei meinaa saada millään hyvää pintaa. Muutenkin maalaaminen on kauhun tasapainoa appelsiinipinnan ja valuman välillä. liian viileässä meinaa appelsiinikin valua. Itsellä ei meinannut oman BJ45 maalaus onnistua, kun koko kesä oli noin +15 astetta ja olin ulkolämpötilan armoilla.

- Kunnollinen hengityssuojain pitää olla. Puolinaamari sekä pöly, että aktiivihiilisuodattimilla varustettuna minimi. Mieluummin paineilmamaski. Liuotinhöyryt muuten imeytyvät myös ihon läpi. Kertakäyttöhaalari (esim. k-raudasta 3M) suojaa tältä melko hyvin. Samoin liuottimia kestävät kumihanskat käteen.

- Ruiskun putsaaminen on tehtävä huolella maalaamisen jälkeen.

- Vedenerotin sekä kompuran päähän että ruiskun päähän. Kylmällä lattialla makaava letku kondensoi ikävästi veden, vaikka kompuran päässä erotin olisikin.

- Perusvärin sekoitus hyvin ennen annostelua. Komponenttien sekoitus hyvin ennen, kun kaataa ruiskuun. Ja mieluusti suodattimen läpi kaato ruiskuun. Tämmösiä suppilomaisia kertakäyttöisiä paperisia sihtejä löytyy maalaustarvikekaupoista.

- Kaikki pienetkin skraidut ja kuopat pohjissa näkyy maalauksen jälkeen varmasti. Hienotapojavärillä saa nämä kivasti pois, mutta on ylimääräinen vaiva. Eli epoksit pintaan, sen päälle hiontapohjaväri, sen hionta ja sitten vasta päällysmaali, jos haluu hyvän.

- Pohjatöihin menee aikaa, jos ne tekee kunnolla. Kiiltävä maali tuo esiin myös kaikki pienetkin pinnan epätasaisuudet.

- Pohjista olis hyvä saada pölyt pois ennen maalausta. Tähän on olemassa semmosia tahmaliinoja millä tuo onnistuu kivasti. Lattian pölynsidontakin olis hyvä tehdä, esim lattian kastelemalla pääsee jo pitkälle.


Tuo epoxiprimerin päälle vois veltää https://www.automaalit.net/epages/au...Products/00226, ja sitten sen kevyt hionta niin, ettei epoxi tule näkyviin. 1.7mm suutin on vissiin minimi tuolle akryylifillerille. Itse tosin vetäsin sitä rankasti oheneettuna 1.4mm suuttimella.

Näytti tuossa kaupassa olevan myös niitä maalisihtejä.

Bilteman vedenerottimia käytin itsekin. Rakentelin sellasen vyön jossa oli tuo erotin sekä paineensäädin. Ruiskun ja vyösysteemin väliin sitten lyhyehkö paineletku. Tällä sai säädettyä paineen helpommin kun, että olis käyttänyt kompuran päässä olevaa säädintä.

Ite oon maalannu Glasuritin pintamaaleilla. Näillä saa kahdella kerroksella riittävän peiton. Ekan kerroksen alta pohjat vielä kuultaa läpi. Toinen kerros vaatii paksummalti sumutusta, muuten jää appelsiiniksi. Tässä kohtaa mulla yleensä sitten maali valuu ja tatti kasvaa otsaan....

Viimeksi muokannut Radis : 29.11.2018 20:09
Vastaa lainaten