Viestiketju: HDJ80. Kone kolisee.
Näytä yksittäinen viesti
  #117  
Vanha 30.09.2012, 00:04
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Viestit: 2.748
Perusasetus

HDJ80 korinkorotus.


Hieman juttua kopan nostamisesta, minkä sain tehtyä. Minä tein 2" korotuksen, mihin ei tarvitse jatkaa mitään letkuja, piuhoja ym.
Kaksi takimmaista kiinnikettä löytyy aivan takaosasta, auton alta korin takaosassa olevien pikku luukkujen kautta pääsee käsiksi näihin pultteihin. Uudet, pidemmät pultit (10x150) joutuu laittamaan kanta alaspäin, koska ne ei mahdu luukkuun, mikä on jokseenkin ahdas. Nämä oli melko tiukassa, pitkällä varrella joutui vääntämään että lähti.
Keskimmäiset kuusi ovat helpoimmat vaihtaa. Näiden edestä täytyy purkaa pois kaikki muoviset kylkipaneelit sisältä, paitsi takimmaiset (ne joissa on luukut), sekä kynnyslistat. Sitten pääsee raottamaan lattiamattoa, minkä alta löytyy pyöreitä muovisia tulppia, minkä alta itse pultit paljastuu. Yksi pulttipari on takalokasuojan etureunan kohdilla, toinen etupenkkien takakiinnikkeiden vieressä, ja kolmas etujalkatiloissa. Näihin menee 10x160 pultit, ja kaikki mahtuu oikein päin. Nämä ei ollut juurikaan tiukassa, vaan lähti helposti.
Kaksi etummaista pulttia löytyy akkujen alta, vittumaisen pienestä kolosta syylärin kiinnikkeiden edestä. Nämä oli todella tiukassa. Muttereita löysätessä kummatkin paukahti poikki, ja katkenneet pultit oli todella lujassa puslien sisällä. Näitä en saanut pois muutenkuin tunkkaamalla koria ylös sen verran, että puslan ja korin väliin tuli laikan mentävä aukko, sitten kun pultin sai poikki, sai natsan lyötyä uudella pultilla pois puslan sisältä. Etummaisiin tarvitsee 10x200 pultit.
Itse laitoin kaikkiin kiinnikkeisiin 12.9 pultit. En tiedä onko se liioittelua, samoin kuin se että joka pulttiin tuli tupla nylokki. Alkuperin siellä oli tupla mutterit, tosin ei nylokit, joten voipi olla että yksikin olisi riittänyt.
Rattiakselia joutuu jatkamaan. Aioin ensin tehdä sen ainoastaan simpukasta laskien ensimmäisen nivelen jälkeisestä poorista, mutta se ei ollut tarpeeksi pitkä, joten jouduin jatkamaan myös simpukan ja nivelen välistä pooria.
Flekti rupeaa hakkaamaan suojakotelonsa alareunaan, sieltä napsin sivuleikureilla paloja pois.
Vaihdekeppiä pitää muokata, tai 2-4-pakki ei mene silmään. Tovin mietittyäni koin helpoimmaksi konstiksi katkaista keppi kahden siinä olevan mutkan välistä, lyhentää käteen jäänyttä palaa reilulla sentillä, ja hitsata takaisin hieman eri asentoon.
Puskurit jää repsottamaan hölmösti, niille en vielä tehnyt mitään, mutta varmasti vielä teen,
Työjärjestyksestä vielä sen verran, että fiksuinta lienee nostaa puoli kerrallaan, eikä niinkuin minä, että ensin perä ja sitten keula.
Napsin huomenna kuvia, jos muistan.
__________________
HJ61
MMC
Vastaa lainaten