Näytä yksittäinen viesti
  #118  
Vanha 31.12.2014, 10:50
HJ6085 HJ6085 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Mikkeli
Viestit: 122
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Mutta tuolla Bilteman "punaisella" tuote nro? 36-4813? (Taas putkilon ulkonäkö muuttunut.) On tullut tiivisteltyä "muutama" tiiviste/letku/metalli-metalli yms. sauma. Ja nimenomaan Moottori;- Vaihteisto;- Perä;- ja automaattilaatikon öljyjen pitämiseksi sauman toisella puolen, toki toimii myös jäähdytinnesteellä ja varauksin myös dieselillä! (olen antanut kuivaa rauhassa/ilmavasti päivän pari, esim. veneen rosterisen dsl-tankin puhdistusluukun kansi)
En väitä, että tuo Bilteman "punainen" olisi parempi kuin joku kalliimpi, mutta vajaa 7 euroa 310ml "silikonipuristimen patruunasta" on hyvä hinta, itse voisin maksaa jopa reilut tuplat, jos tuo puna/oranssi väri olisi esim. musta
Mutta kun olen huolella tehnyt työn, niin Bilteman "punainen" on toiminut toivotusti.
Ja Miten MINÄ olen tehnyt nuo tiivistykset:
-Osat, mukaan lukien tiiviste sopii mekaanisesti toisiinsa. (ettei esim. öljypohjassa ole pahoja vääntymiä tai kiinnityspultin ylikiristyksen seurauksena pultin reikä on veneynyt "tissille" tms.)
-puhtaus; siis kaikki paska/rasva/öljy pois pinnoilta. (crc-"jarrupesu" on toimiva/hyvä)
-Kun pinnat on puhtaat rasvasta yms. niin "punasta" hierotaan metallipintoihin niin kauvan, että se tarttuu ohueksi hunnuksi (ylimääräiset/rullaantuneet roskiin) ja kun molemmat puoliskot ja tiiviste? on käsitelty samoin, niin pieni makkara (paremminkin siima/spaketti) väliin, ja järkevällä momentilla kiinni; ja jos "korkki" tiiviste välissä, niin jälkikiristys....

Ja tuo "silikonin/sikakitin tms." yliannostus: PIENIKIN ylimäärä on LIIKAA: siis noista "tiivistesilikoneista" tulee kumimaista ainetta, kun ne kovettuu, siis jos liikaa, niin "kumilankoja", "purseita", ja "tippoja" yms. aiheuttaa ongelmia mm. venttiilien jumimisena yms.
Ja esimerkiksi; jos veneen kiinteän tankin tarkistusluukku on tiivistetty varman päälle, siis reilu tiivistysmassa kerros tiivistyspintaan, ja luukku kiinni reilulla 10 kpl M6 tai M8- kierteellä olevalla pultilla, niin jokaisen pultin päästä tankkiin tunkeutuessa voi muodostua silikoni "tippa", siis tukkii Moottorin polttoaineen imuputken täysin...

-> käytä "sikakittiä; silikonia; yms." säästelijäästi, nuo purseet yms. on "ikäviä"
Kiitos ainevinkistä ja neuvoista!
Vastaa lainaten