Näytä yksittäinen viesti
  #49  
Vanha 29.01.2019, 23:58
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Asetoni aika rajua värkkiä?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Ja voiko ruiskun pestä asetonilla vai pitääkö käyttää maalityypin mukaista ohenninta?
Asetonilla lähtee kyllä aika moni maali ruiskusta, mutta kestääkö ruiskun muoviosat ja tiivisteet sitä?

Olisko tinneri parempi? Tai jopa 98 bensa? ja Asetoni todella herkkää syttymään/höyrystämään.

Yleensä maalin toimittajalta löytyy ohjeet, missä kerrotaan työvälineiden pesuun soveltuva aine, ja sitten käyttöturvallisuustiedotteesta katsotaan mitä se on, ja sitten katsotaan, löytyskö jostain halvemmalla.

Toki tuo nimenomaisen maalin ohenne voi olla paras vaihtoehto, jos muuta ei löydy.

Minä olen pessyt ruiskun kahdessa vaiheessa; ensin liotetta säiliöön, sekuntti pari suihkuttamista, ja pensselillä autetaan kaikki maali pois säiliöstä.
sitten suihkutetaan taas pari sekunttia, ja tyhjennetään ohenne säiliöstä talteen.
Ja sitten pieni loraus ohennetta säiliöön, ja taas pensselillä/ravistelemalla säiliö puhtaaksi, sekunni ruiskutus. pitäs tulla lähes puhdasta liotinta.

Ja säiliöstä liuotin talteen 2. astiaan.

Sitten ruisku puretaan osiksi, ja maaliset osat upotetaan tuohon ensimmäiseen puhdistusliottimeen, ja pestään pensselillä puhtaaksi.

Ja sitten osat pestään tuossa 2. huuhteluastiassa.

Nykyään on noita "kertakäyttösäiliöitä", en ole kokeillut, mutta kaverit kertoo että hintansa arvoisia.

p.s noihin halpis-ruiskuihin löytyy monesti isompia suuttimia, mulla bilteman yläsäiliö ruiskussa muistaakseni 1,4mm sarja.

Jos joudun ohentamaan maalia reilusti enemmän, kuin valmista suosittelee, niin olen vetänyt useamman ohuen kerroksen niin tiheää, että edellinen kerros on kuivahtanut, mutta ei jämähtänyt.

-> hyvä kysymys, mikä erottaa kuivahtaneen ja jämähtäneen, varsinkin 2 komponenttimaaleissa:

viileää maalia viileään ruiskuun, ja kappale lämmin/lämpimässä; silloin massan ja kovettimen sekoituksen ja viimmeisen kerroksen välinen aika voi olla jopa tuo maksimi käyttöaika ?

Jos pinnan laadulla ei vaatimuksia, niin hyvällä pensselillä voi maalata? (ne maalaa pensselillä jotka osaa... minä en "osaa")
Vastaa lainaten