Näytä yksittäinen viesti
  #47  
Vanha 06.02.2018, 16:30
uteiN_H uteiN_H ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 03.09.17
Sijainti: Oahu, Honolulu. USA
Viestit: 834
Perusasetus

Sitä manuskaa tavaamaan....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pastirolli Näytä viesti
Tämähän tässä juuri vähän ahdistaakin kun olen ammatiltani LVI-asentaja ja pitäisi tietää edes jotakin mutta kun ei ole kyseistä hommaa tullut tehtyä juurikaan työkseen ja edellisestäkin kerrasta on jo 15 vuotta.

Oumanni tuolla säätelee laitteistoa. Mulla on oikein ohjeetkin suomeksi mutta ei siltikään saa sieltä mitään tarpeellista informaatiota. Paikalliseen lämpölaitokseen on otettu yhteyttä ja he seuraavat nyt tilannetta etäyhteyllä. Lupasivat tulla käymäänkin.
Kyllähän tälläinen ongelma on saatanasta kun mitään ei oikein voi tehdä itse. Toisaalta taas sitten kun toimii niin onhan tuo systeemi vaivaton.
Tarkasta että sun lämpimänvedenvaihtimen venttilikara liikkuu....
Lämpötilakäyrää vaihtamalla radikaalisti suuntaan tai toiseen.
Tän jälkeen palauta käyrä niihin arvoihin mistä lähdit.
Vierestä kuulet jos moottorisäädin säätää karaa, tarkasta myös että se liikkuu.
Paljonko oli lämmöntuottajan tulolämpö?
Infrapunamittarilla kaukolämpötuloputken paljaasta laipasta, mekaanisesta mittarista tai sen Oumannin näytöltä oikeesta valikosta.
Ja Oumannista näet myös sun käyttöveden lämpötilan.
Jonka pitäisi nousta kun muutat käyttöveden lämpötilakäyrää ylöspäin jos sulla on säätö joka piiriin. Mikä on toi sun Ouman laitteen tyyppi?
Manuskasta näet kuinka monella säätöpiirillä se on varustettu. 1, 2, 3, tai enemmän. Siis moottoriventtilisäätöpiirillä. Enkä tarkoita digitaalisia tulopiirejä.
Tää siis vaikuttaa siihen miten säädät sun järjestelmää. Jos vain 1 niin se säätää vain kaukolämmön ensiöpiiriä ja muut manuaalisesti säädettäviä.
2 niin tulo ja lämmityspiiri tai käyttövesi. 3 niin kaikki erikseen. Ja myös sen Oumannin konfigurointiin mitä se mittaa ja säätää. Ja todellakin mitä sieltä käyttäjävälikoista löytyy.

btw.
Ja kannattaa myös seurata lämpölaitoksenenergiamittaria kuinka se laskuttaa sinua. Mä seuraan tätä vähintään kuukausittain, tai useammin lämpötilojen vaihdellessa. Excel taulukkoa löytyy noin 8v taaksepäin, vuosi kerrallaan. Ja taulukoista näkee kaiken historian joka auttaa muutoksien suunnittelussa.
Ja ennen toteutusta. Muuta vain yhtä muuttujaa jotta tiedät todellisen vaikutuksen.
Vuosien satossa olen pystynyt puolittamaan vuotuisen energiakulutuksen.
Ja niinkuin tuolla aikaisemmin oli niin KV-pumppu ja kiertopiiri lämpimän käyttöveden piirissä nopeuttaa lämpimän tuloo käyttöpisteillä.
Eli jos lämpimänkäyttöveden piiri on kylmä niin lämpimänveden tulo käyttöpisteelle kestää sen mitä putki lämpenee.
Ja vimeiseksi. Lämminkäyttövesi taitaa olla se suurin energiasyöppö tossa energiankokonaiskulutuksessa.

Viimeksi muokannut uteiN_H : 06.02.2018 16:54