Näytä yksittäinen viesti
  #10  
Vanha 31.01.2016, 11:29
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 662
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Se mitä itsellä on ESP- vekottimista kokemusta, niin toiset on ihan asiallisia, ja jotkut on TODELLA rasittavia. Esim. mutsilla aikanaan ollut Volvo V50 antoi kyllä hieman auton luistaa ennen puuttumista tilanteeseen - mutta anna olla jos erehdyit korjaamaan itse luiston suuntaan niin systeemi meni sekaisin ja yritti silloin korjata vastaohajusta. Muutaman kerran meinasin pöpperökelissä mennä sillä ojaan, kun lievä yliohjautuminen ja itse sitä korjaamalla auto päätteli että nyt on mentävä suoraan eikä käännyttävä. Kävi moottoritien rampit kapeaksi Volvon piti antaa itse korjata tilanne, et voinut itse vastaohjata ollenkaan.
Tämän voin kyllä itsekin allekirjoittaa. Esp on siihen tottumattomalle kyllä ennenmin vaarallinen kuin hyödyllinen. Korjausliike tulee monesti selkärangasta ja auto ei sitä ymmärrä.
Itselläkin vastaavia tilanteita ollut muuta, mitä joutunut uudemmalla kalustolla ajamaan.
ESP:llä varustettua autoa pitäisi vain oppia ajamaan niin että ei aja auto.

Järjestelmässä on hyvät ja huonot puolet, auttaa kyllä varmasti jos on yllättävä tilanne, mutta tekee kuskista passiivisen ja huonokin kuljettaja alkaa luottamaan taitoihinsa ja pitoon.

Autokouluissa ei tälläisiä autoja saisi olla ja muutenkin ihmisten pitäisi enemmän ajaa ilman apuja niin tuntuma itse ajamiseen säilyisi ja nuo aivan selkeät huolimattomuuteen ja keliolosuhteisiin liittyvät kolhut varmaan vähenisi.
Vastaa lainaten