Näytä yksittäinen viesti
  #7  
Vanha 04.02.2022, 19:51
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Venepaneeliesimerkissä ei ehkä paneelissa niitä diodeita. Vähän kuin lytistäisi puutarhaletkua.

Itsellä huonoin ominaisuus tähän saakka tekemässäni aurinkosysteemissä on ollut oman käytön alhainen osuus. Viimekesänä ollu kuitenkin aika korkea spot-hinta, joten hyvitys oli ok myöhemmälle ajankohdalle.

Toinen kehittämistä kaipaava juttu on tulisiko olla myös lumettomia talvipaneeleja. Niille sopiva tila vähän kortilla. Melko ylös suunnatut paneelit on kesällä ok. Olen kuitenkin harmissani isosta lumikasasta paneelien päällä, joten lumeentuvat poistin talveksi.

Jos jaksaisi kehittää myös vesikiertoisen puulämmityksen, sitten voisi paukutella henkseleitä. Meinaa tulla helposti epäsuhtaa kiinteistön arvon ja teknisten järjestelmien suhteen. Lämmintä käyttövettä olen tehnyt viimeajat puukiukaalla ja astianpesukoneella.

Olen yrittänyt optimoida puita, jotten itse käristyisi mutta myös valoisaa aurinkopaneelitilaa. Yhtenä jippona mulla on myös Tigo optimoijia. Ensin kannattaa huolehtia fyysisestä optimoinnista. Esim. leveä aitamainen paneelisto helppo tehdä, mutta siihen osuu helposti varjo. Omakotitalossa ei invertteriin viitsi laittaa ehkä 2 sarjaa enempää. Jännite olisi hyvä osua sille alueelle millä mppt toimii. Välillä tulee kovia ampeereja, joten jokaisella sarjalla saisi olla omat johdot invertterissä suoraan.

Keväällä ja syksyllä ilta ja aamupaneelimeininki ei toimi kauhean hyvin.

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 04.02.2022 20:03
Vastaa lainaten