Näytä yksittäinen viesti
  #31  
Vanha 20.02.2018, 16:58
Aku Aku ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.04
Sijainti: Kärkölä, Finland.
Viestit: 215
Perusasetus

Askartelin n. 9 vuotta sitten muutaman parioven. Yhteensä 5 kpl sekä vielä yhden palo-oven. Profiilit hankin Vasmetilta Orimattilasta. Sieltä sain myös uloslyötyä rofiilia.

Muutenhan ovien teko on helppo homma, mutta profiilit kannattaa pätkiä kunnollisella vannesahalla tms niin hitsausosuus on helppo ja nurkista tulee siistit ja jiirit on kohdallaan. Eikä käyntivälystä sovi unohtaa. Rälläkällä en ryhtyisi. Tarkoitusta varten hankin silloin ison teollisuustason vannesahan jolla homma kävi kyvin. Rojektin jälkeen myin sahan jo pois kun vei parin henkilöauton verran tilaa.

Itse tein näin: kun aukon mitat on tiedossa tehdään karmit pari senttiä pienemmäksi. Sivut ja yläosa karmiprofiilia ja itsellä kynnyksenä sopiva kulmarauta, jonka lopuksi valoin paikoilleen. Kynnykseen on hyvä turautella tartuntoja jos aikoo valaa kiinni. Karmi pötkölleen suoralle lattialle ja sitten se on helppo hitsailla kasaan. Siitä mitataan ovien raudat huomoioden käyntivälys. Taisin tehdä 4mm välyksellä. Laitoin ennen ovien hitsausta sopivat latanpätkät karmin ja oven väliin ja vinkoilla kunnolla kiinni ja suoraan. Sitten hitsailin läjään. Samalla vielä hitsattavat saranat paikoilleen.

Minulla pariovissa karmien ulkomitat oli 2540 leveä ja 2300 korkea. Palo-ovi 10x21 ja palovilla sisässä ja pelti molemmin puolin pinnassa. Niin ja uhteen porraskäytäväänkin tein paloseinän samalla menetelmällä. Kelpasi jopa tarkastajalle.

Ulkopinnassa on paneeli, välissä styroksi ja sisällä vaneri. Olen ollut tyytyväinen. Hinta oli pieni murto-osa tehtaassa mittojen mukaan teetettyihin nähden. Automatisointi on vielä kesken.
Vastaa lainaten