Viestiketju: Tullaus?
Näytä yksittäinen viesti
  #30  
Vanha 21.04.2018, 09:15
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.394
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Tuli muuten tuosta tullinumerosta mieleen, että ootteko joskus oikeesti löytäny niille autonosille jostain niitä tullinumeroita kohilleen, vai naputellu vaan sieltä tullin valmiista listasta "lähimmäksi sattuvan" ja menny sillä?
Ite joskus koitin niitä ettiä ja metsästellä, mutta ei niistä meinannu ottaa selvää, niin nykysin oon aina esim. rockauton paketeissa ruksinu sen "prepay taxes" kohdan, nii ei tarvii kytätä.
Samoin ebayn kohalla pyrkiny käyttämään sitä global shipping programmia, kun on toi tullaaminen tehty sen verran hankalaksi.
TARIC- listasta saa kyllä kaivettua, mutta eihän se aina ihan helppoa ole. Muutaman kerran olen soittanut infonumeroon, eikä sieltäkään aina osata sanoa mikä olisi se täsmällinen koodi.

Yleensä laitan sen mikä lähimmäksi osuu ja sillä selvä. Se mitä omissa paketeissa seurannut niin ei se tullin määrä kauheasti ole vaihtunut, jossain 4,5-5,5% välillä pyörii yleensä.


http://ec.europa.eu/taxation_customs...on.jsp?Lang=fi


Ei tuo itse tehty tullaus sinänsä kovin vaikea ole kun sen on muutaman kerran tehnyt, mutta aina jotenkin yhtä ärsyttävää silti.
Onneksi ei ole tarvinnut tehdä tuotepalautuksia, se sitten onkin jo kokonaan toinen juttu.. takuuna saatu uusi tuote tai viallisen palautus, niin pitäisi ensin fyysisesti tuhota tullivirkailijan silmien alla vanha, saada siitä lappu ja sitten saat hommata korvaavan tuotteen.
Jos taas lähtisi takuukorjaukseen, niin tullilta täytyy ensin hommata lippulaput siitä että tavara lähtee EU- alueen ulkopuolelle korjattavaksi, ja kun se tulee takaisin niin sitten ei tartte maksaa tulleja.


Mullehan tuossa selvisi vähän aikaa sitten, että myös alkuperämaan erillisistä sisäisistä kuljetuksista maksetaan tulli & alv.
Eli tilasin kahteen uuteen akseliin osia, jotka maksoi yhteensä n.720$. Jenkkien sisäiset postit valmistajalta freight forwarderin varastolle oli n.50$. Sen jälkeen lähetyskulut freight forwarderilta Suomeen oli 20$.
Ymmärrän vielä juuri ja juuri sen (tai no en ymmärrä, mutta sen kanssa on elettävä ) että ulkomaille maksetusta kuljetuspalvelusta peritään Suomessa tullia jos lähetys tulee suoraan Suomeen. Mutta jos tilaat tavaran jolle tilaat ERIKSEEN kuljetuspalvelun alkuperämaan sisällä, ja sen jälken erillisen kuljetuksen Suomeen, niin mulle ei vaan mitenkään aukea toi ääliöbyrokraattien ajattelumalli että miten helvetissä se alkuperämaan sisäinen kuljetuspalvelu sisältyy tuotteen kokonaishintaan.


Suomen tulli on perseestä, mut kuuleman mukaan ei se ole ihan helppoa monessa muussakaan maassa..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten