Näytä yksittäinen viesti
  #125  
Vanha 29.10.2018, 22:44
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Millä lämmität?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ajelija Näytä viesti
Jos lämmittää niin karkaako miten äkkiä lämpö? Itsellakin olisi 3Kw lämmitin ja sitten 15Kw lämmitin. Sähköllä en vaan raaski ehkä lämmittää...
Toisaalta olen minä 3Kw lämmittimellä lämmittänyt auton konehuonettakin kun on Eberi hajonnut.
Monesti unohtuu se, että kaikki muut lämmityslaitteet, kuin sähköllä lämmittävät, tekee sivutuotteena vettä.

Jos nestekaasu-/polttoöljy- lämmittimestä menee pakoputki ulos, niin kosteus ja myrkyt menee ulos.

Mutta jos esim. Nestekaasutoiminen lämpösäteilijä, niin kosteus siirtyy lämmitettävään tilaan, ja tiivistyy kylmiin pintoihin: esim. tallissa olevaan koneistamolta tulleeseen moottorin lohkoon
Ja tuo ilmasta tiivistynyt kosteus on niin happirikasta, että ruostumisen melkein kuulee...

Noissa pressutalleissa ei ole yleensä suurena ongelmana noiden nestekaasu-/polttoöljy lämmittimien pakokaasu; siis normi-ilmaan verrattuna vähemmän happea, enemmän hiilidioksidia, ja jopa häkää:
Mutta jos olo alkaa tuntua väsyneeltä, ja pää meinaa kipeentyä, niin kannattaa lähteä pois, kun vielä pystyy...

Ja vielä tuohon sähkön kalleuteen: Nyt sähkön hinta muodostuu periaatteessa kolmesta osasta:

Kiinteä: (liittymän osto, kuukausimaksut) johon kulutus ei vaikuta.
siirto: maksetaan käytettävän sähköenergian siirrosta
energia: Nimensä mukaisesti maksetaan käytetystä sähköstä

En ala tarkistamaan, mutta nyt taitaa (ylimääräinen) sähkö maksaa noin 0,1 euro/kwh? (vaihtelee suuresti, mm tariffeista)

Joskus asiaa pohdittiin, niin muistaakseni nestekaasu oli pikkasen edullisempaa, ja polttoöjy vielä edullisempaa.

-> siis jos "sähkö" on poissuljettu, ja lämpöä pitää saada;
pitää ostaa joku lämmitin, joka maksaa moninkertaisesti, ja huolto/peruskorjausväli on paljonlyhyempi. ja pitää sitä nestekaasua/polttoöljyä hakea joskus lisää, esim. 0,5 euroa/km....
(ja näillekkin pitää olla sähköä.... siis sähköstä ei pääse eroon)

p.s Minulla on kaksi öljypoltinta ja invertteri odottamassa, että tekisin "mobiili-" lämpöpuhaltimen: toinen, pienempi, oilon junior polttaa max reilu 2 kg/h ja lämmittää reilu 20 kw teholla.
isompi on muistaakseni n.5 x janoisempi.

p.s.s

Jos on vara investoida satoja euroja lämmitykseen; niin miksi ei ilmalämpöpumppu? toki sisäyksikkö on kotelointiluokaltaan IP20, siis ei tykkää kosteudesta/vedestä.

uudet, hyvät paketit maksaa alk n. 500e (+asennus). hyötysuhde todellisuudessa n. 2 kovassa pakkasessa, pikkupakkasessa jopa yli 4?

Vanhat, toimivat ilmalämpöpumput maksaa halvimmillaan kymppejä, jos itse käy purkamassa pois, ja purkutaloista saa monesti purkaa paineet sisällä. (sisäyksikkö ulos kylmäaineputkien puukkosahalla avarretusta reijästä)
Vastaa lainaten