Näytä yksittäinen viesti
  #115  
Vanha 01.05.2021, 23:59
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Muutamaan vuoteen en ole tehnyt "käyttöönottotarkastuspöytäkirjaa"..


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
............. "mittauspöytäkirjaan tulee - tai ainakin kuuluisi tulla - maininta siitä kuka sähköt on vetänyt, kuka on kytkenyt katkaisijat/ pistorasiat, ja kuka tehnyt keskuksen asennuksen jos osa asennuksista on tehnyt muu kuin mittauspöytäkirjaa tekevä.""""""

""""""""""""""""""""""Minä esim. tein käytännössä kaikki sähköt itse rivarin remontissa, piirsin käsin pohjakuvaan kaikki vedot rasioineen yms., ja mietin itse "lohkojen" ryhmitykset mitä minkäkin johdon perään tulee ja kuinka monen sulakeen/ johdonsuojaktaisijan taakse kytkennät tulee.
Sen jälkeen hyväksytin/ piirrätin niiden pohjalta kuvat sähkösuunnittelijalla."""""""""

""""""""""""" Suunnittelija piirsi keskuskuvan, sitä en olisi halunnut enkä edes osannut tehdä itse välttämättä asianmukaisesti."""""""""""""

""""""""""""""""""
Meillä oli kämpässä tolkuton määrä malliesimerkkejä vuosien saatossa aivan päin seiniä tehdyistä kytkennöistä, joku siis ei todellakaan ollut tiennyt miten kuuluu tehdä. Osa niistä oli hengenvaarallisia kytkentöjä, osa selkeän palovaaran aiheuttavia ja muutama muuten vain täysin hutiloiden ja epäammattimaisesti tehtyjä.""""""""""""""""""

"""""""""""""Sinällään noissa normaaleissa sähkövedoissa ei ole mitään ihmeellistä, kun vain tietää mitä kytketään, miten kytketään, millä tavalla johdot pätkitään/ kuoritaan rasioissa, miten johtovedot kannakoidaan ja tarvittaessa suojataan, ja niin edelleen."""""""""""""""
Siis minulla ei täsmätietoa viimmeisimmistä määräyksistä.

Viimmeksi kun teetin pöytäkirjan, niin silloin riitti se, että:

- todettiin asennukset määräystenmukaisiksi.
- mitattiin oikosulkuvirrat (jokaisesta ryhmästä, "nimmari" riitti siihen, että olin valinnut honoimman)
-jokaisen vikavirtasuojakytkimen laukaisuaika

Ja "hyvä" kysymys? (minä en tiedä) mitä pätevyysvaatimuksia on tänään normaalin okt / autotallin sähkösuunnittelijalle?

-> kuten jo "Timo_L" totesi
(Meillä oli kämpässä tolkuton määrä malliesimerkkejä---)