Viestiketju: Kottiin lämmitystä
Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 12.10.2019, 20:45
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.396
Perusasetus

Minulla on kaksikin itse asennettua VILPiä ja yksi ILP. Talossa ja tallissa on lattialämmitys ja VILPit lämmittävät suoraan veden kiertoa ilman varaajia tai käytössä olevia termostaatteja, joten VILPin ei tarvitse tehdä kovinkaan lämmintä vettä. VILPin hyötysuhde muuttuu nopeasti huonommaksi sen mukaan mitä kuumempaa vettä tehdään. Kuinka lämmintä vettä sinulla menee pattereille nykyisin? Jos öljykattila on uudehko niin sen voisi tietysti jättää VILPin rinnalle jos siihen vaihtoehtoon päätyy. Jos se alkaa olemaan jo ehtoopuolella niin mielummin sitten suoralla sähköllä lisälämpö.

Jos olisi oma talo kyseessä niin en kuitenkaan hankkisi VILPiä patteritaloon. Maalämpö ei ole juurikaan avaimet käteen -VILPiä kalliimpi investointi ja se toimii huomattavasti paremmin patteritalossa. Jos itse saa asennettua ja unohtaa avaimet käteen -tarjoukset niin hinta voi jäädä huomattavasti halvemmaksi. Vielä halvempi ratkaisu puolestaan olisi ILP jos pieni puhaltimen ääni ei haittaa elämää ja on jo tottunut kylmiin lattioihin.

https://lampopumput.info/foorumi/ löytyy varmaan enemmän asiaan vihkiytyneitä neuvojia ja kommentaattoreita.
Vastaa lainaten