Viestiketju: HDJ 100
Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 17.05.2015, 12:45
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.148
Perusasetus

Jos oisin perjantaina voittanu eurojackpotista sen 90 miljoonaa ni maanantaina lähtisin Saksaan hakemaan tommosen ~2000 vuosimallisen HDJ100:sen nahkapenkeillä ja kylmästöinnillä. Noissa J100:ssa on nimittäin aika huutavan iso hintaero Suomen ja Saksan vehkeiden välillä.

Sen verran oon noita kuolannu, että kone on aika pitkälti sama ku HDJ80:ssä, mutta lisänä on välijäähdytin ja ehkä enemmän sähköistystä syöttöpumpussa? Tehoa olis vissii mukavat 205hp. Ne alakerran laakeriongelmathan on keskittyneet aika pitkälti siihen 1HD-T koneeseen ennen vuotta 1994 tai jotain ton suuntaista. Ja sekin johtui laakerimetallien laatuongelmista. Noi uudemmat koneet kestää ties kuinka ja kauan kun vaan vaihtaa öljyt ja jäähdytysnesteet säännöllisesti. Vissii HDJ80:ssä joillain on öljypumppujä väljistynyt siinä 500-600tkm paikkeilla? Jakopäässä on pitkälti aika sama systeemi vissiin, kuin noissa D4D koneissa, eli alakerta pyörittää jollain ketjulla tai suoraan hammasrattailla syöttöpumppua ja syöttöpumpulta menee hihnalla nokka-akselille. Se hihnan vaihto vielä kai aika helppoa, mutta jos haluaa samalla vaihtaa vesipumpun, joutuukin purkamaan jo aika paljon enemmän tavaraa tieltä.

Etuakselissa on valitettavasti siirrytty erillisjousitukseen ja lapsentautina "kovassa" ajossa kuulemma koiranluihin tullut murtumia, tarvikkeena on saatavilla vähän jytkymmät koiranluut.

Etuperät on kans kuulemma aavistuksen heikompia, koska niitä pinjonipyöriä on vähennetty neljästä pyörästä kahteen pyörään. Eli ne ei kestä semmosia äkillisiä veto päällä tulevia iskuja ihan niin paljoa kun noi aikasemmat cruiserit.

Varustelua on jo ihan eri tavalla kun esim. HDJ80:ssä, missä ei Suomiautoissa ainakaan kovinkaan usein ole esim. ilmastointia saatika sähköpeilejä.

Saksankin vehkeistä näkyy kyllä kuvissa, että tietyt kohdat korista ruostuu kyllä, eli just ne lokarien nurkat mitkä on siinä puskurin nurkilla ja aina ne perinteiset takaluukut. Lisäksi tosi usein puskurien etunurkat on pyyhkinyt ties mihin parkkihallin seiniin yms.

7 paikkasena olis aika lyömätön kuljetin mun mielestä niiden taitettavien takapenkkien kanssa. Nettiautossa tosin oli mun mielestä yks tommonen huoltoautoksikin pilattuna.

Erillisjousitettu keulahan on aika iso miinus jos haluais tosta jonku ihan kunnon offivehkeen, mutta esim. mulla toi menis ihan loistavasti käyttöautona millä pääsee paskemmallakin tiellä liikkumaan. Ja kytkettävät lukot jatkuvalla nelivedolla, tosin ne lukkojen sähkömoottorit voi noissa uudemmissakin olla jumissa käytön puutteen vuoksi.

Vaihteistoissa ei varmaan mitään ihan hirveen ihmeellistä ole, manuaalin saa kestämään eliniän jos vaihtelee öljyt eikä jurruta sillä vitosella. Automaateista ei mitään hajua, muuta kuin että HDJ100:ssa on varmaan jo niitä aika paljon sähköistettyjä laatikoita. HDJ80:ssa oli vissiin jotkut tietyt vuosimallit, missä oli kaiketi kanssa ihan pomminvarma automaattiloota saatavilla. Jos takajouset on sopivasti lytyssä niin voi olla varma, että vetopainojen puolesta ollaan oltu ihan siellä äärirajoilla.

Ulkonäöllisesti ihan kiva auto, paitsi ne takavalot on IHAN hirveet
Noi on kaiken lisäksi vielä mun mittakaavassa niin hintavia vehkeitä, että kaikkien nesteiden pitää kyllä olla ostohetkellä täydellisen kirkkaita jäähdytys- ja jarrunesteitä myöten, että on jotain osviittaa siitä, että huollot on tehty.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä

Viimeksi muokannut Luoppis : 17.05.2015 12:54
Vastaa lainaten