Näytä yksittäinen viesti
  #586  
Vanha 16.05.2020, 22:36
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Ei onnistu normaaliharrastajalta, Mutta nyt ei olekkaan kyse normaaliharrastajasta?


Olikohan että Harvardin opetus ja tutkimuksesta vastaavista henkilökunnasta reilut puolet kerää näitä "mielialahäiriö merkki pisteitä?" niin paljon, että pääsisivät hoitoon heti?

En tarkoita sitä, että sinulla olisi taipumusta, toinen toteamus lienee ainakin puoliksi totta:
Jos Insinöörit vastaisi tuotekehityksestä, niin meillä olisi helvetin hienot öljylamput....

Minullekkin on monta kertaa esitetty kysymys/toteamus: Miksi noin?

Itsekkin olen taannoin ;-90 luvun alussa; monta kertaa miettinyt noiden iskarien korvaamista ns. sopivalla hydraulisylinterillä: Ja venttiilit yms letkujen päässä auton rungossa/korissa, toki vain ns. mönkimiseen...
Silloin suurin ongelma oli noiden sähköventtiilien hinta.....
Ja nykyisin tupakka-askin hintaiset laskinpiirit maksoi auton hinnan ja ohjelmointi ei onnistunut kuin ammattilaiselta. (siis ohjaus oli tarkoitus laittaa painonapeilla)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
Auto on toiminut hienosti, mutta jotain parannettavaakin on ilmennyt.

Kuten joskus aiemmin oon kirjottanutkin, iskarit on aivan liian jäykät. Auto joustaa hienosti mutta nopeaan ajoon se ei sovellu. Ajotapahtumissa on aina mukana joku jolla on hieno typpialusta tai jotain haitekkia ja aina tulee mieleen että kumpa minullakin ois varaa moisiin.................

Ei. Mun siis täytyy tehdä iskarit itse. Onneksi visio on pyörinyt päässä jo valmiina. Niistä tulis typpitikku/coilover combot, säädettävine jousilautasineen, progressiivisuussäädöin, ja säädettävä sisään ja ulosmenovaimennus purkamatta, (männän ja varren puolen öljynkierto kiertää vastusvastaventtiilein lisäsäiliön kautta) sekä erikseen sisään ja ulosmenovaimennus hitaalle ja nopealle liikkeelle. (Tämä mahdollistuu seurantaventtiilillä) Lisäsäiliöön tulee toisenpuolen iskariin yhteydessä oleva lisäsäiliö 2mm kuristimen taakse jolloin jousitus toimii progressiivisesti äkillisessä joustotilanteessa eli jos autolla hyppää, mutta hitaassa maastomöyrinnässä jousitus on vähemmän progressiivisempi, ja koska lisäsäiliöt on yhteydessä toisiinsa, ristiriipunta tilanteessa vähäinenkin progressiivisuus katoaa toisen puolen
pitenevään iskariin joten jousitus pelaa siinä tilanteessa pelkillä rautajousilla ja auto joustaa ristiriipuntaan helpommin.


Eli nyt on tulossa rajattomilla säätömahdollisuuksilla olevat iskarit joissa on säätöjä hiukan eri malliin kuin kaupan kepeissä.

Enää tarvitsi piirtää silmillä visio ilmaan ja aloittaa tekeminen. Tiedin jo tähän lähtiessä että näissä tulee olemaan melko vaiva ja värkitkin maksaa, joten tällä kertaa en ratsasta pelkän intuition varassa, vaan koitin vähän laskeskella millä spekseillä tätä lähden tekemään. Avaan niitä tarkemmin työn edetessä ettei tuu liian monimutkainen informaatiotulva heti alkuun.

Turpamuttereista lähdin liikkeelle, koska iskunpituus tulee olemaan 350mm ja turpamutterin korkeus määrittää kuinka pitkä varsi pitää tehdä.

Vanhasta sylinterin varresta oli hyvä lähteä liikkeelle. Ulkopuolen sorvasin 70mm ja tein jengat ja o-rengasuran. Sitten esireikä isolla poralla.

.................................................. ...............................

Sorvaan lisää kun taas tulee hieman vapaa-aikaa.



Muuten oon ihan normaali, en kuule ääniä pääni sisällä.



Äänet ns 2 ulotteista, valot ns. 3 tai 4 ulotteisia, siis jos ns. välähtää? niin se on aika kaukana äänien kuulemisesta

-olisko vaihtoehto, että olisi jousi elementit olisi toisen "iskarin" päällä, niin tuo iskaritikku vois olla alumiiniä, ja sais siihen kylkeen asennon tunnistimia?

p.s ethän ole insinööri?

Joka tapauksessa ISO Peukku!
Vastaa lainaten