Viestiketju: sähkön tuotantoa?
Näytä yksittäinen viesti
  #20  
Vanha 02.09.2018, 08:07
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.671
Perusasetus

15 000e liittymästä voi tuntua kovalta ja onhan se suuri summa rahaa. Vaan jos aikoo asua ja elää ilman päänsisäistä pakkoa olla elämäntapaintiaani niin sähköliittymä on ainoa järkevä vaihtoehto!

Vaihtoehtoisista menetelmistä kun alkaa rakentaa toimivaa järjestelmää niin ei sekään ole ilmaista, käyttövarmuudesta puhumattakaan. Muutama alligaattori, riittävä määrä paneleita, potkurivoimala, säätimet, akusto, invertteri ja näiden asennus vie aikaa ja rahaa.

Itse olen oleillut lähes 50-vuoden ajan kesäisin ja joskus myöhään syksyynkin sähköttömällä mökillä saaressa. Kyllä siellä elää ja on kesäkelissä fiilistellen ” todellista mökkitunnelmaa”, kantovesi ja kynttilänvalo.... Vaikka itse tunnen olevani, ainakin mökillä, sillä mielellä että kyllä näinkin voisi elää niin epäilen silti itseäni. Kuvittelen talven painavan päälle, kylmää ja pimeää ja maa täynnä lumenpaskaa. Pirtti kylmenee, genu leipoo juntturiin tai olet unohtanut ostaa polttoainetta. Akut kyykkää niin että et saa ladattua älylaitetta jolla pääset virtuaalitodellisuuteen offipalstalle😉. Voi sitä epätoivon ja ahdistuksen määrää.

Jos olet ostamassa kyseisen kaltaista paikkaa niin budjetoi vähän enemmän ja tinkaa ankarasti hinnasta sähköliittymän verran. Ja jos sen liittymän ottaa niin ei se ainakaan vähennä tiluksen tulevaa arvoa....
Vastaa lainaten