Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 18.06.2017, 10:47
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Lisäakun lataus 24v -> 12v


Moro tietäjät.

Nyt olis seuraavanlaista ropleemia tyrkyllä.
Eli millä tavoin olisi helpoin ja kenties järkevin toteuttaa HJn lisäakun lataus? Eli HoJohan pukkaa omaan järjestelmäänsä 24v. Lisäakkuna mulla on peräkopissa ihan normi 12v, jolla käytän mm. kompuraa, autopakastinta ja muita romppeita.. Käyttö on satunnaista ja nyt on ongelmaksi muodostunut se, että pienemmillä ajoilla tuo nykyinen systeemi (invertteri + "älykäs?" automaattilaturi) ei vaan jaksa pelittää. Pidemmällä ajolla lataus pelittää mitenkuten, mutta nurkkapyörityksissä ei sitten huonostikaan.

Olen kaavaillut tuohon autoon jotain smart solenoid -tyyppistä keksintöä, mutta sellaiset käikäleet, joissa olisi tuo 24-12 muunninkin olemassa, ei liene tehtykään.

Kysyin yhdeltä aurinkopaneelikauppiaalta, kuinka toimisi 24-12 aurinkopaneelin lataussäädin tuossa hommassa, mutta vastaus oli, että muuten kyllä, mutta saattaa loppua tehonsieto kesken ja säädin kosahtaa..

Moottorin kylkeen ei haluttaisi lisälaturia mennä tunkemaan, eli nyt jollain riittävän yksinkertaisella systeemillä oleva sähköinen lataussysteemi pitäis kehittää.

Aikanaan, kun aloin tätä lataussysteemiä pohtimaan, niin joku esitti 24v järjestelmästä varastaa latausvirta siltä 12v puolen akulta.. Mutta sitten taas joku toinen tyrmäsi ajatuksen, koska moinen viritys saattaa nuo auton omien akkujen keskinäiset erot jonkunsortin epätasapainoon, mikä taas haittaa laturin toimintaa ja pahimmillaan polttaa diodit...

Mutta jos joku tietää fiksun vastauksen aiheeseen, niin laittaapi ajatusta jakoon.

Kiitos.

__________________
Minulla on huonoja ja hyviä uutisia.. Huonot uutiset on ne, että täällä ei ole mitään muuta syötävää, kuin poronpaskaa.. Hyvät uutiset on ne, että sitä paskaa on paljon.
-Reino Hiltunen, Koe-eläinpuisto
Vastaa lainaten