Näytä yksittäinen viesti
  #31  
Vanha 22.12.2016, 22:37
lauri a. lauri a. ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.01.14
Sijainti: Sastamala, Finland
Viestit: 78
Perusasetus



Tuli haettua vielä varaosakoneeksi tuommoinen 606 vapari, kun tuossa oli sopivasti kaikkea maukasta osaa. Mulla on 124 kopassa kans 606 turbokone niin ompahan esim. varakansi jos sattuu halkeamaan. Ensisijaisesti ostin tuon siksi kun tuosta sai mun suunnitelmiin sopivan imusarjan ja kaasuvivuston. Imusarja oli luonnollisesti karstaa täynnä joten pienet polttelu hommat päälle:




Vaparin imusatsissa on nuo lähdöt toiseen suuntaan kun turbokoneessa


Cooleriksi tuli tilailtua tuommoinen kiinalainen vesicooleri:




Imusarjassa oli tuommoinen palikka jossa oli kii jotain egr läppiä, rälläköin pois ja kierteytin tuohon paineilmaliittimelle paikan niin sai tuosta kätevästi pumpulle, lootalle ja hukkaportille lähdön ilman että tarvi kairailla ite imusarjaan reikiä:




Vanha putkisto oli melkoista haperoa joten asialle piti tehdä jotain. Uus putkisto tuli ny tällä kertaa 2,5" tavarasta. Oon kasaillu ite kaikki putket hitsaamalla ja tehny tarvittavat liitokset tuommoisilla Bilteman v-pannoilla niin ei tartte klemmareiden kanssa leikkiä







Ulostulo tuli apukuskin takapyörän edestä niinkuin ennenkin, mutta melutasoa saatiin huomattavasti alemmas mikä oli tarkoituskin.

Otin koko kaasuvivuston tuosta 606 vaparista koska se sopi suoraan ilman virityksiä (siinä on vaijerikaasu ja mekaaninen pumppu vakiona). 606 kone vaatii pitemmän kaasuvaijerin mutta W124 300d 24v mallin (eli 606 koneinen) vaijeri sopii geehen suoraan ja on reilun mittainen. Tilailin laatikkoon myös samaan autoon kuuluvan pidemmän säätövaijerin jolloin siinäkin riitti pituus koneen päälle samaan vivustoon.


Kyseisen lootan säätövaijerin vaihtoa varten purin jo tyhmänä lootan öljypohjan ja venttiilikoneiston pois todetakseni että vaihto onnistuu ihan yläkauttakin. No tulipahan puhalleltua tuokin puhtaaksi


Konehuoneen puolella alkoikin olla paketti valmis:








Vesicoolerin pumpuksi tuli jo aikaisemmin autossa ollut Bosch. 60mm liikennemerkkiputken kiinnikkeestä saa muuten tuommoiselle kätevän kiinnikkeen eikä tarvi maksaa itseään kipeäksi Keulille laitoin vanhan kennon joka on ehkä hiukan alamittainen mutta eiköhän sillä pärjäillä. Ilmanputsariksi laitoin "tilapäisesti" tuommoisen öljytyn kn filtterin koneen vakio imukärsän jatkoksi:








Gee tuli käytyä tänään määräaikais- ja muutoskatsastamassa hyväksytysti ja sain sen taas ajoon. Pieniä lastentautien korjailuita vielä riittää, mm. pyyhkijänmoottori veti viimeisen henkäyksensä tänään ja huolttiksella autoa tankatessa jostain alkoi yhtäkkiä tulvia polttoainetta. Olin unohtanut tukkia yhden letkulähdön tankin etuosasta Josko nyt saisi taas jonkun aikaa keskittyä ajohommiin kausihuollon sijasta. Puoli vuotta siinä vierähtikin Laittelen hiukan käyttökokemuksia kunhan saan autolla hiukan kilometrejä taas alle
Vastaa lainaten