Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 11.08.2017, 09:44
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Jees. Hauska laskuri, joka unohtaa kokonaan sen, että piuhasta ei lämpenemättä mene määräänsä enempää. Mulle tarjosi 9.2mm2 johtoa 3% jännitehäviöllä. Sullaa ja kärvähtöö.

35mm2 ite laittaisin 125A piiriin. En yhtään pienempää. Ja Tekniikkamieheltä hyvä kommentti jännitehäviöistä.

Lopputulos: paa vaan se paksu ja tee väliliitos lähelle noita valmiita piuhoja, joissa olis hyvät liittimetkin jo valamiiiks.
Eihän se mitään unohda. Siinä on tehohäviöprosentti, joka on käytännössä sama kuin johdon lämpeneminen. Eli tehohukka muuttuu suoraan lämmöksi.
Edelleenkään ei ole mitään tietoa, kuinka pitkää johtoa aloittaja tarvii, joten on mahdotonta sanoa tarvittavaa johdon poikki-pinta-alaa. Sinänsä "liian" paksu kaapeli ei haittaa kuin lompakkoa, mutta ei siitä mitään iloakaan ole. Kokeileppa ihan vaikka huvin vuoksi sitä 9 neliöistä kaapelia, veikkaanpa ettei kärähdä. Mulla on autossa 3000w invertteri 35mm2 noin 2 metriä pitkällä kaapelilla ja toimii kompuraa myöten kaikki vehkeet mitä olen kokeillut. Vinssi on myös saman vahvuisella, vinssin mukana tulleella kaapelilla n. 3m pitkänä, eikä käryä pitkänkään vinssauksen jälkeen. Vinssi tosin ei ole jännitteestä niin tarkka kuin invertteri.
Vastaa lainaten