Näytä yksittäinen viesti
  #13  
Vanha 30.05.2020, 10:37
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Miksi pidät lehtijousia parempana
Kyselen kun pitäisi parikin kärryä tehdä ja kippirakenne olisi helpompi toteuttaa kumijousiakselilla. Muutenkin niitä on paljon enemmän tarjolla.
Kaikki kumijouselliset kevytperävaunut mitä olen kiskonut on olleet melkoisia pomppukemppejä etenkin kevyellä kuormalla - ja toisaalt täydellä kuormalla sitten jo vähän turhankin lässähtäneitä.
Lehtijouset + iskarit, niin kulkee tyhjänä ja täytenä paljon tasaisemmin, eikä esim. liittymäsiltojen mutkissa liikuntasauman kohdalla tjsp. muissa terävissä kuopissa tarvitse edes tyhjällä kärryllä pelätä hyppääkö kärry sivuun. Täydellä kuormallakin mielestäni tulee paremmin perässä kuin kumijousilla.
Ei kumijouset mitkään mahdottomat ole, mutta itse tykästyin noihin lehtijousiin.


Muuten Muuli ja Jaxalin kuomu tosiaan on aika puolivillaisia tuotteita suunnittelun osalta, monta asiaa mitkä tekisin ihan eri tavalla itse.. Mm. takalaita on aivan perseestä, se on alaskäännettävää mallia ja irrotukseen pitää ottaa kaksi varmstusketjua & niiden sokat irti, sitten pari saranatappia ja niiden lukkosokat irti, paikalleen laitto sitten tasapainoilua polven varassa kun laitat tappeja paikalleen Kun sitä takalaitaa ei voi kuitenkaan jättää paikalleen pitkää kuskatessa, niin tuo on ihan perseestä
U- mallinen ura mihin vain lasketaan laita alas/ nostetaan ylös on paljon parempi, ja sitten vain lukkosalvat kyljistä kiinni.
Nokkapyörä mikä tuli kärryn mukana on aivan typerää designia, liinojen koukkujen paikat ulkona kyljessä/ takana/ keulassa on hieman huonosti toteutettu. Myös sisäpuolen surrauslenkit on tavanomaiseen tapaan vähän hölmöt, kun kaikki on kyljissä eikä yhtäkään pohjalevyyn upotettua.
Jaxalin kuomun irrotus ja kiinnitys on yhtä tuskaa edes kahdestaan, kun kuomun vivustolle ei ole kiskoa mihin liu'uttaa paikalleen, vaan se pitää turata käsin kohdalleen kärryssä kuomun alla ollessa samalla kun yksi kannattelee kuomua.

Jos olisin nyt ostamassa kärryä, voi olla että ostaisin jonkin muun tai tekisin itse
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten