Näytä yksittäinen viesti
  #12  
Vanha 22.12.2023, 19:27
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.263
Perusasetus

Mun MTD:ssä ei ole heittotorvessa mitään haarukka tai muutakaan. Joko tuon ikäisessä sitä ei ole, tai koneen eka omistaja oli sen jo poistanut?

Lumi lämpiää, eli sulaa, aika lailla lingotessa. Plussa ja pakkaslumi lentää hyvin. Mutta joskus olen löytänyt sellaista välimallin lunta, joka tukkii torven.

Mulla on mennyt lingosta läpi monenlaisia jääpaakkuja vahingossa. Auton roiskeläpistä pudonneita ja tiekarhun (aiemmin niitä vielä oli) jättämiä palasia. Kova kolina, linko heiluu, mutta mikään ei ole hajonnut siitä syystä.

Kerran meinasi osua jäätilsa autoon. Linkosin tienpäästä lunta. Ohi meni mummeli fiestallaan, ja menikin aika hiljaa. Keskeytin linkoomisen auton tullessa, mutta jatkoin hieman liian aikaisin. Kuului pamaus ja reiluin kokoinen jääpalanen lähti reilussa kaaressa lentoon. Ja suoraan kohti fiestan takalasia. Onneksi liike-energia loppui, ja tilsan kaari alkoi laskemaan. Aika lähelle meni, oikein kirosana pääsi.

Lingossahan on kaksi kiilahihnaa, toinen vetopyörille ja toinen itse lingolle. Joskus ostin maahantuojalta oikein alkuperäisen kevlar-vahvisteisen hihnan, maksoi yli 300 mk. Ja paskan marjat, yhden talven kesti kunnes oli naruina. Nyt on käytössä normaali laturin hihna. Kestää monta talvea, vaikka on väärä profiilikin. Yksi peltinen hihnapyörä halkesi muinon, migillä nippuun.

Tuossa ei ole starttimoottoria, ja (muistaakseni) 318 kuutioista Tecumsehiä saa repiä käyntiin miehen lailla kun se seisoo melko viileässä tallissa. Otin narustartin pois, ja käynnistän sen porakoneen avulla. Kampiakselin mutterista 700w boschilla käyntiin. Porakoneessa täytyy olla kakkos nopeus päällä, 0-3000 rpm, sillä muuten joko katkeaa istukan karapultti, tai kampiakselin mutteri löystyy ja vauhtipyörän alumiinikiila halkeaa. Arvaa mistä tiedän.

Ebaystä olen löytänyt 12V ja 120V startteja, mutten 240V. Meinasin ostaa 12V, mutta sekin on jäänyt. Hyvin bosch hoitaa homman.

Jos oikein muistan, niin ostin lingon joskus vuonna 1994? Ensimmänen omistaja sai sydän oireita, kun kiskoi sitä käyntiin. Niinpä linko-miehen muija käski myydä sen minulle. Ovh oli ilmeisesti 10000 mk luokkaa?

Bensahana (metallia) alkoi vuotaa jokunen vuosi sitten, joten ostin halvan kiinalaisen tilalle. Yllätys on ollut suuri, sillä muovinen kiinalainen ei vuoda ja on todella kevyt kääntää päälle ja pois.

Yksi murtopultti on katkennut kierukalta, kun lumessa olikin koivuhalkoja. Muuta ei ole hajonnut.
Vastaa lainaten