Viestiketju: Uusi Jimny (gen4/GJ)
Näytä yksittäinen viesti
  #156  
Vanha 03.04.2022, 07:57
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 168
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landman Näytä viesti
Minulla on Keravalla sattumoisin yksi sarja 235/75R15 All Terraineja Samurain=Jimnyn vakiovanteilla varastossa, jos joku haluaa käydä sovittamassa. Lisäksi Jimnyn 6×15 et0 Dotz vanteilla sarja samanlaisia renkaita vielä varastossa odottamassa kesää.
Kiitos tarjouksesta näin viiveellä, mutta pähkäilyn tuloksena luulisin sopimisen arvioinnin onnistuvan riittävällä (?) tarkkuudella pienemmälläkin rengaskoolla ja mittailemalla. Juutuuppivideoiden perusteella rohkenisin olettaa, että ainakin vielä 215 leveällä renkaalla ja vakiovanteella kriittisin mitta olisi eturenkaan ja sen edessä olevan läpän (ja ehkä sisälokarin) etäisyys renkaan ollessa käännettynä. Pari tonnia ajetulla 175/80R16 nastarenkaalla mitattuna ja nettilaskurin mukaan rengaskokoja vertaamalla 215/80R15 jättäisi tilaa viitisen milliä. Tämä siis auton ollessa tasaisella maalla.

Jos olen ymmärtänyt päissäni oikein Jimnyn alustageometriaa, niin akseliväli ei ole aivan vakio vaan muuttuu hieman joustoliikkeen mukana (pitkittäiset tukivarret). Siksi voisi olla vielä tarpeen mittailla etupyörän sisäänjoustoa siten, että tuo tukivarsi olisi korin suuntaisesti, jolloin etupyörä on kai niin lähellä tuota läppää kuin voi olla.

Koko 205/80R16 kyllä himottaisi laajemman rengasvalikoiman vuoksi, mutta ilman alustan korotusta sopiminen voi mennä jo liian tarkalle muussa kuin poseerauskäytössä. Tuolla saisi kyllä ehkä maksimoitua maavaran lisäyksen kapeahkolla renkaalla. Koosta 215/80R15 olen bongannut netistä pari kolme mainintaa tyyliin full flex no rubbing.
Vastaa lainaten