Yleensä ajotapahtumien kutsusta käy ilmi jotta millaisellle kalustolle maasto soveltuu ja usein löytyy kaiken tasoiselle kalustolle ajettavaa.
Autot jaetaan tarpeen mukaan kahteen-kolmeen ryhmään. Rymy, Safari ja vakiot ja sen mukaan valitaan ajettavat reitit.
Onhan noita ajopaikkoja ja mahdollisuuksia vaan ihan vakioille ei niin hirveästi ole ollut.
FJDC järjestää ajopäiviä joissa pärjää vakiollakin mm.
Ravijoella, Mäntsälässä, Heinolassa.
Lisäksi on ajopäiviä Kulmakorvessa vaan siellä reitistö on vielä sisääntulon puollelta turhan haastavaa vakioille. Muutoksia on tulossa ja näin ehhkä jatkossa pääsee vakiollakin helpommin takamaaston helpoille reiteille.
Esim Mäntsälässä maaston ajo ominaisuudet vaihtuvat maaston kosteuden mukaan. Jos on maasto kovin märkää niin ei siellä oikein vakiolla etene ja jo sattuu kuiva kesä niin helposti ajelee katurenkaillakin lähes kaikki reitit.
Punkassakin on erittäin hyvät ja turvalliset maastot vakio maasturin ensi kokeiluille maaston puolella.
Maanpuolustuskurssi järjestää maastoajokursseja aloittelijoille Santahaminassa ja kokeneemille jossain muualla, paikannimeä en nyt muista.
Voin suositella lämpimästi tuota 1. kurssia. Siellä nimenomaan ajetaan ihan alkuperäiskuntoisilla autoilla.
Oma ensitutustumiseni maastoajoon tein 2000 luvun alussa Kulmakorpeen Jeep Cherokella vuodelta -85 Nokian nastattomilla talvirenkailla ja lässähtäneellä jousituksella varustettuna.
Tässä kuvassa on jo alle hankittu karkeempaa kumia Insa turbot ja vetopisteitä aseteltu.
Nykyjän sitten kurvaillaankin jo isommalla laitteella JEgoNEERillä.

Sen paremmaksi rakentaminen tuntuukin jatkuvalta, vaan sehän kuullu taudin kuvaan.
Tervetuloa vaan mukaan menit sitten maastoon missäpäin suomea tahansa.
t. Ismo Ämmä