Lainaus:
quote:
C4 voimansiirto kestää n.400hv ja aina ei sitäkään (sliksit alla).400hv jälkeen menee vaihdelaatikot, perät, kardaanit ym.... Vakio voimansiirrolla korkeintaan 380hv on ylärajoilla kestävyyden ja luetettavuuden pitämiseksi.
|
Hmm...osittain kyllä totta, mutta kardaanin hajoamisesta en ole tainnut vielä kuulla.
Automaattien Dana 36 ei oikein hyvin kestä alle 1,7sec 60':a...voi toki kestääkkin, mutta monella ei ole kestänyt.
Tämä aika vaatii jo ainakin drag radiaalien tai katusliksien käyttöä.
Manuaalien Dana 44 onkin sitten vahvempi...ja kunnossa kestää aikamoista kuritusta = <10sec vartilla.
Vetarit ovat se ensimmäinen paikka spindlen ohella jotka paukkuvat kun tehoikkailla moottoreilla ja manuaaliloodalla aletaan pääsemään sinne 1,5-1,6:n sec 60' aikoihin.
Tämä vaatii sitten kunnon pitoa ja 5000rpm kytkimen side steppiä jota moni ei kyllä raaski tehdä.
Automaatti on pehmeämpi voimansiirrolle ja vakiovetareilla päästään jo pitkälle...varsinkin jos turbiinia ei ole vaihdettu korkeampaan stalliin.
Vahvempia vetareita löytyy alan valmistajilta jos kysyy (paksukuorisia alumiinivetareita, teräsvetareita ja hiilikuituisia) pajat vaikka tekevät vetarit mittojen mukaan jos valikoimasta ei sopivaa löydy.
Manuaalien zf 6 speed on vahva ja kestää myös aikamoista kuritusta...yleensä voimansiirrosta löytyy heikompi kohta joka hajoaa ennen kuin zf.
Kytkin on sitten toinen juttu...mutta siihenkin löytyy jonkinlaista valikoimaa Centerforcesta Spec:iin ja Mc Leodin street twiniin joka kestää sinne +1000hp asti.
Monasti heikoin lenkki voimansiirrossa onkin se Th700...kun vartin ajat alkavat olla 11 sek puolella on automaatin kestävyys arpapeliä...siis vakiona.
Tähänkin löytyy keinonsa, mutta automaattien vahvistukset ovatkin sitten ammattimiesten aluetta jota ei ihan kaikkille kannata antaa tehtäväksi.
Jussi
Note! This message was posted anonymously!