Moi,
tässä mun mielipide
Lainaus:
quote:- Videon alussa oli joku uudehko harmaa avolava. Nauhan perusteella se ei päässyt yhtä hyvin menemään kuin muut. Mistä johtui että toiset meni paremmin? Oliko rengastuksissa oleellista eroa vai kuskeissa?
|
Minusta Petrin KC etenee yllättävän hyvin lähes vakioautoksi (plussana 32" renkaat, vinssi, puskurit), en nyt heti muista missä jokapaikassa se KC oli kuvissa, mutta tarkoitat varmaan sitä yhtä testiradan suo-osuutta, siinä KC jäi kiinni aikalailla samaan paikkaan kuin mun auto (porttaali-akselit, täydet lukot, 36" pamppersit).
Lainaus:
quote:-Videon loppupuolella oli sitten vaan rangeja. Oliko tuo jokin erikoisraskas reitti? Entä miksi siellä oli vaan rangeja? Onko se niin ylivoimainen muihin verraten?
|
Pyhä-Hyppylän reitti oli "tulipunainen", eli erittäin vaikea. Mukana oli 5 rangea ehkä sattumaltakin, pyssykylän hepuilla ei juuri muun merkkisiä ole, ja minä eksyin porukkaan myös. Jape olis varmaan tulli beejiillä mukaan jos se ei olis ollu toisessa punaisessa ryhmässä, mitään aparthaidia ei kyllä harrastettu, kriteereinä oli enemmän kaluston laatu kuin merkki, kohtuu isot renkaat ja lukot oli tolle reitille tarpeen, vinssi ja kokemus isoa plussaa. Mutta ryhmästä tuli tosi soppeli sille reitille, ajettiin se 10h (ennakko-arvioiden mukaan oli shelposti saattanut mennä toinenkin mokoma) ja jumiin jäämiset meni aika tasan. Matka jouti mallikkaasti, vaikka reitti oli *tosi* pehmyt.
Lainaus:
quote:- Olisiko pikkuryhmäläisten touhuista videota? Kiinnostais nähä missä niillä ajetaan ja miten ne menee.
|
Wago-78:lla on matskua vaikka millä mitalla, mutta hyvin koostaminen ottaa aika paljon aikaa, mullakin on niiden Kassun nauhojen työstäminen pahasti kesken.
Lainaus:
quote:Eikö tuo jonotus ja odottelu syö lainkaan miestä? Luulisi, että olisi kiva ajaakin, eikä vaan odotella.
|
Ei pienet odotelut haittaa, aika kuluu yleensä jutellessa, ja hyvin kuluukin. Toki jos odottelun ja ajamisen suhte alkaa kääntyä liian pahaksi, niin sitten ei ole enään niin mukavaa, mutta siihen on lääkkeet (enemmän reittejä, pienempi ja tasaisempi ryhmä, tarvittaessa jämäkämpi vetäjä ja/tai organisointia).
Lainaus:
quote:Minkäkokoinen autoletka olisi optimi safareille? 3-5 autoa?
|
Riippuu safarista ja siitä mitä haluaa. Matka etenee parhaiten pienellä (esim. tuo 3-5 autoa) porukalla, mutta hieman isommassa ns. sosiaalinen puoli voi hieman paemmin. Yli kymmenen auton letka on mun mielestä normaalimaastoon (haasteita on, eli ei pelkkää mökkitiellä ajelua) liian iso, jokaisen ojan ylitys jne. "hot-spot" kestää oman aikansa, ja matka joutuu hitaasti.
Lainaus:
quote:Tärkeimpiä nautinnollisen safarin edellytyksiä on varmaan reittien sopivuus käytössä olevalle kalustolle ja autojen tasaväkisyys. Vai?
|
Tässä on mielestäni yksi tekijä joka helposti kasvattaa hyvänolon tunnetta safarin jälkeen. Jos maasto on liian helppoa niin ei oo kivaa, jos maasto taas on ihan ylivoimaisen vaikeaa niin ei sekään pidemmän päälle ehkä ole nautinnollista, ajamallakin olis varmaan mukava välillä edetä eikä aina vaan narun jatkona, ja kalustovaurioiden riskikin varmaan kasvaa jos reitti on aivan liian vaikea.
Jos ryhmä on kaluston (tai kuskien?) suhteen hyvin epätasainen, niin sitten joku tarvii muita enemmän apua, ei minusta ole sinällään paha juttu, ellei sitten toi "maasto on ihan ylivoimaista eihän täällä pääse mihinkään nyt ottaa kaaliin" osu kohdalle.
Lainaus:
quote:Onko koko offailun hauskuus siinä, että pääsee yli auton suorituskyvyn ylärajalla olevista "esteistä"
|
Ainakin mulle tää on yx aika tärkee elementti. Auton rakentelu ja remppaus on kans yx osa touhua, ainakin mun päivätyö on sellainen että oman käden jälkeä on mukava nähdä sitten harrastaessa, vaikkei se nyt ihan aina niin ensiluokkainen olekaan, mutta tekemällä oppii. Niin ja safareilla on varsinaisen ajamisen lisäksi mukavaa muutenkin.
Lainaus:
quote:vai onko hauskuus kenties siinä, että on isommat renkaat kun kaverilla tms.?
|
Veikkaan että aika harvalle tätä, tuollainen pitkähkö safarisessio kyllä karsii mahdolliset naamiot aika tehokkaasti. ja entäs sitten kun on jo kulmakunnan suurimmat renkaat? Mutta tämä on vapaa maa, kukin tyylillään.
-Paavo