Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 20.04.2013, 10:33
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Laitetaas taas yx vinssin huoltotarina.

Juhlakalu on 10 vuota vanha Warn HS9500, jolla on vedetty kohtuu paljon. Hyvinhän se on toiminut, ainoat isommat viat on vuosien varrella olleet sen moottorin puoleisen pikkuplaneetan hajoamiset, ja nekin menee käyttövirheiden piikkiin. Kaks tai kolme kertaako se on mennyt, keskiakseli repeää irti planeetan rungosta (helpulit poorit hajoaa). Pari kertaa on tilattu uus ja ainakin kerran on korjattu hitsaamalla.

Jarruhan näissä on aika onneton, tai siis tarkka huollosta ja säädöstä, tai ainakin meillä olevien warnien jarru helposti joko "jumii" narua vapaalla ulos vetäessä (=raskas vetää, ei tule kevyesti), tai sitten ei pidän kovinkaan luotettavasti (=luistaa raskaalla kuormalla). Vähän silleen että jos jarru pitää niin kannattaa ainakin lotata samoin tein, näin siis mun huoltamina, ehkä vähän kärjistäenkin, onhan ne jarrut monesti toimineetkin.

Moottori vaihdettiin kokonaan uuteen joku vuosi takaperin, vanha toimi vielä hyvin mutta oli niin törkyisen näköinen sisältä että luotettavuus alkoi epäilyttämään. Toinen pääty ja ne rummun suuntaiset kirkkaat tikut on kans vaihdettu kerran, kun tuli kelattua vaijeri liikaa toiseen laitaan jossain suunnistuskisassa. Rumpu vaihdettiin uuteen kun vaijerit lensi roskii ja narut tuli tilalle (rumpu oli tosi naarmuinen vaijerikäytön jäljiltä).

En jaksanut (tai oikeastaan muistanut) ottaa kuvia purkamisesta, mutta kaikkihan tietä mille veden vallassa monen kertaan ollut sähkövinssi näyttää... Tuo baxxterin kuva ylempää antaa hyvän vinkin jos asia on sattumalta jollekin vielä uusi ja outo: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98514

Tässä koko komeus purettuna ja pestynä:



Rummun sisus oli tietysti törkeesti ruosteessa ja jotain muutakin skeidaa siellä oli, mikä ei bensalla ja tiskiharjalla lähtenyt. Otin sitten tollasen porakoneeseen kiinnitettävän harjan, oli just soppelin kokoinen, ja ajelin sillä rummun sisuksen, tuli aika hyvä kun molemmista päistä sai hoonattua.



Jossain vaiheessa elinkaarta sisuskalut on päässeet pikkasen ruostumaan, tässä kuva vaihteistopään pienemmän planeetan keskiakselista:



Ja tässä vaihteiston runko-osa, jota vasten se isompi planeetta pyörii. Ovat kuitenkin kosmeettisia vammoja minusta, kaikissa hampaissa oli muoto ja koko OK, tuo rupi oli vaan pinnallista.



2-3 kierroksen pensapesun jäljiltä uitin planeetat peräöljyssä, jotta rattaisiin varmasti menisi voitelu joka paikkaan, ja samalla niihin jäävä öljy toivottavasti hieman notkistaa päävoiteluainetta.



Voiteluaineeksi valikoitui tällä kertaa tällainen tuubi, aika tarkkaan sen 400g sitä yhteen vinssiin menee. Joku vois pärjätä vähemmälläkin, mutta ainakaan hinnan kiroissa tuo vassu ei ole, että sen puolesta kannattaisi säästellä.



Rummun muovilaakerit vaihdettiin uusiin edellisessä huollossa, olivat sievästi kuluneet etupuolelta, vaihdoin ne nyt päikseen niin pääsee rumpu hinkkaamaan neitseellistä pintaa vasten taas.

Kuvia ei tästä(kään) vaiheesta ole, kun pikku kätöset oli vähän rasvassa, eikä kovin momeen kertaan viitsinyt tiskata näppejä että saisi jonkin kuvan näpsäistyä. Pitäis olla se hovikuvaaja erikseen, niin tulis paljon enemmän kuvia, ja parempiakin ne varmasti olis.

Rummun päihin ja sen muovilaakereihin laitoin vähän sitkaampaa tavaraa, ei ehkä auta herkkyyteen talvipakkasilla mutta mun vinssinkäyttö painottuu paremmin kesään ja syksyyn.



Liian kanssa pärjää aina. Vaihteistossa on aika runsaasti vassua, kuva kyllä hieman valehtelee, ei se ihan ammuttu täyteen ole, mutta ei ihan kamalan tyhjäkään… Tungin planeetat täyteen vaseliinia, ja sudin vaseliinia myös runko-osiiin, periaatteella että eipähän varmasti käy kuivana.



Ja tässä kasattu vinssi.



Lähikuva moottoripäästä.



Ja vaihteistopäästä. Tällä kertaa kasasin vinssin ilman mitään tiivisteitä tai liimaa, vesi kun sinne menee joka tapauksessa, niin en keksinyt hyvää syytä ylenmääräiseen tiivistelyyn. Edellisellä kerralla oli kasattu liiman kans, ja osasia sai koputella auki, ja lopuksi piti enin osa halkaista lyömällä puukkoa osien välin.



-Paavo
Vastaa lainaten