38" renkaat vihdoin lukkovanteilla ja koeajettu. Nuo 38 on paljon pehmeämmät ja notkeammat kuin vanhat 35" jotka ei painunu kasaan edes etuakselilla nollapaineilla. Isommat saa tyhjänä painettua polvella lyttyyn ja koeajoin 1bar paineilla.
Odotettavissa on pidon paranemista vaikka sileillä kovilla 35 creepyilläkin eteni kiitettävästi.
Yhdistelmä 5.29 perät+ 38" renkaat 1bar paineilla oli upea kokemus.
Toki jotain "hyvää" toivoin ja odotin mutta ero vakioperiin ja 35" renkaisiin on huomattava.
Mielestäni yhdistelmä toimii jopa paremmin kuin pelkät numerot antaa odottaa, korkeaprofiilinen rengas joustaa ja siinä on joustovaraa pienemmillekin paineille. Se mahdollistaa nopeamman ajotyylin joka parantaa merkittävästi etenemiskykyä.
Löysin metsästä koneuria joissa oli lunta vielä murikkaan asti, hidas kolmonen oli sopiva ja nopeus nopea kävelyvauhti. Kyyti oli erittäin tasaista ja olis voinu juoda kupista kahvia toisella kädellä, kierrokset kävi 500- 1200rpm. Vanhoilla renkailla en olisi reitistä selvinnyt ollenkaan.
Vieläkin ihmettelen moitteita hj61:sen huonosta alaväännöstä, vedättelin tyhjäkäynnillä hitaalla kakkosella 500rpm ja heti kun polkaisi kaasua niin motti heräsi kivuttomasti. Millaisia vääntöhirviöitä ne hj60 koneet sit on!
Eroa varmasti on kun niin puhutaan mutta en muutenkaan nauti vedättämisestä alle 1000rpm.
Suurempi ongelma on kaasun herkkyys ja sitä mielelläni muuttaisin tarkemmaksi, pumppujalka hyökkäilee ja rynkyttää liian helposti. Pitääkö kaasupolkimeen laittaa kaasujousi?
Testailin etenemistä myös laittamalla käsikaasulla kierrokset 1200 rpm ja hitaalla kakkosella annoin mennä jalka kytkimellä jos kyyti menee rajuksi. Siinä huomasi että isommatkin ylitykset menee pehmeämmin kun pelkät voimansiirron välykset "pumppaa" mutta kaasujalka ei.

Siinä se taas on.
Kuvassa näkyy etu tractionbarin pää joka tulee saamaan osumaa, ilmajousessa on 2bar/max 4 ja ajokorkeus hyvä.
Koitin hieman joustojakin mutta vaatisi ristiriipunnan että toimisi kunnolla.
Unohdin innoissani koko ilmajousen ja joustokuvassa siinä on 2bar eikä aiheuta mitään ongelmaa.
Uskoisin että siitä on pelkästään hyötyä takajoustojen herkistyessä ja jättökulman parantuessa.
Jousella on tosin vain 1-2cm tilaa korirakenteisiin ja se pitäisi vielä jaksaa purkaa ja tehdä lisätilaa vaurioitumisen ehkäisemiseksi.
Tuota ilmajoustakin epäiltiin jo sudeksi mutta toistaiseksi vaikuttaa erittäin hyvältä, iso palje ja vähän painetta ei välttämättä ole huono vaihtoehto. Mielestäni on välttämätöntä että rullapalkeen halkaisija on suhteessa iskunpituuteen jolloin se sallii suurempia kallistuksia ongelmitta.
Nyt siis isku n. 25cm tms. ja vaatii erityisjärjestelyjä laittaa ilmajousi kallistuksessa toimintansa äärirajoille(ristiriipunta)
Joustokuvasta ei näe levittävien vanteiden vaikutusta joissa n -90et. Tuossa tuntui että yli mennään heittämällä eikä korin kallistus ole suuri. Kaataa ei saa ja kokonaisuus riittää jo melkein offietenemiseen.
Ongelma on juuri se että mikään ei saa särkyä. euroakaan ei ole korjauksiin

Lisäksi hj on käyttöauto ja käyttöominausuudet ei ole heikentynyt.
Rokkikone on parempi kuin kakkosautossa, leima tuli huomautuksitta, koukku on perässä ja pysyy..
Muutokset maastokäyttöön on lähinnä hienosäätöä ja esim 35" bfg at renkailla auto vastaa edelleen nelivaihteista hjtä pienemmillä pyörillä.
Jos nyt hankkisin hj61:sen niin niin tekisin näin:
Soa tarvittavien kääntöineen, koneen ruuvaus + välijäähdytin, pyöränkoteloiden avarrus + levikkeet, 38" renkaat levittävillä normi bl vanteilla, 5,29 perävälit, pikkurenkaat leimalle, 35 at renkaat normiajoon.
Vaatii 5v vaihteiston, 2000rpm kuullostaa hj:ssä huudatukselta matka-ajossa.
Turvakaarien jälkeen tällä voisi mennä väisteltäväksi johonkin traktori-officrossiin

Laittaisin eteen kaasuiskarit tuplana ja luottaisin nopeuteen. Muuten peli on melko tasapainoinen.
Hetken kuvia katsetuani pyörät näyttää enemmän vaikoilta, kuin isoilta. Joskus tyrmäsin 42" rankaat liian isoina mutta nyt testattuani välitysten vaikutukset niin mielestäni isompien renkaiden antama jousto lähes korvaa niiden aiheuttaman välitysten kasvun. .