Näytä yksittäinen viesti
Vanha 19.04.2013, 09:59
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Mikäs ajatus sulla oli ton takayoken kanssa, kun eikös se ZJ:n vakiokardaani olis pitäny mahtua sellaisenaan paikalleen myös 242:een; mulla ainakin mahtui?
Orkkis takakardaani jäi 14cm liian lyhyeksi.. Kun mulla tuossa XJ:n takapuolikaassa on jo hack 'n tap tyyppinen SYE niin lyhentää aika lailla pituutta. Lisäksi kun tuo takapuolikas on vuosimallin '90 autosta, niin ei kardaani olisi kuitenkaan käynyt sellaisenaan koska toi slip yoke on erityyppinen vuoteen '95 asti ja '96 eteenpäin.

Lainaus:
Ja kun sullahan oli orkkista tiuhemmat välityksetkin perissä, niin ei kai orkkisrakenne nyt olisi katkennut edes 360:n "isolohkon" 450Nm väännöilläkään... Ja eikös tuo rakenne nyt kuitenkin ole vähän kuin "hack n´tap" -tyyppinen, vaikka lyhempi onkin?
Eihän se siitä ole kiinni että orkkisrakenne mihinkään katkeaisi, sehän on sellaisenaan kestävä eikä näin matalassa autossa mitään ongelmia ole kardaanikulmissa tai ei pitäisi olla myöskään slip yoken kanssa. Tosin mulla on akseliväliä kasvatettu -> slip yoke ei ehkä ole ollut ihan riittävän pitkällä spooreissaan ja siksi takakardaani väristänyt tietyissä nopeuksissa. Kardaani kuitenkin oli tasapainossa, uudet ristikot ja kulmat asteen kymmenyksen tarkkuudella oikein.

Kyllä, kuten ylläkin jo laitoin niin tuo on hack 'n tap SYE, kun se tuossa '90 pääakselissa/ kuoressa jo valmiina oli. Ei sitä siitä poiskaan pysty ottamaan

Lainaus:
Mulla on vielä tallella XJ:n "väärä" lyhyt takayoke (kuvassa oikeanpuoleinen), johon teetätin siitä puuttuneen prikan rosterista. Jos alustakorotuksesta tulee kardaanivärinöitä, niin sitten jakiksen output-akselia lyhemmäks, toi ja ZJ:n etukardaani paikalleen, ja VOT! Ei tartte sompailla mitään veemäisiä sokkia yms. ja luulisi kestävän pikkulohkon tehot "isoilla" 33":lla!
Noita 1310- sarjan yokeja löytyisi 27- spooriseen akseliin, mutta en sitä halua. Mielummin pidän kardaanissa mahdollisimman ison ristikon, tässä tapauksessa 1330:n mikä siellä on valmiina ollutkin. Noita 1310- ristikoita on mennyt yhdessä jos toisessa katuautossakin rikki missä on suunnilleen saman verran ruutia, ja nyt kun takavetolaatikko on kiinni niin kaikki rasitus tulee sinne normiajossa. Jossain vaiheessa tilaan jenkeistä sen 1330- laippa-yoken mikä menee itsellä käytettävissä olevilla osilla kiinni, tai sitten Tom Wood's:in 242 HD SYE- kitin missä tulee uusi 32- spoorinen pääakseli yms..

ZJ:n etukardaania en saisi millään paikalleen, siinä kun on CV- nivel etupäässä - tosin ei täsmäisi pituuskaan Ylipäätään taakse ei tuplaristikollista kardaania tartte, kun on sen verran pitkä kardaani ja matala alustakorotus. Eikä sen puoleen ihan helpolla voisi mulla laittaakaan, kun taka- akselin trussi on sen mallinen ettei tahtoisi enää panhardi mahtua paikalleen jos tarttee kauheasti pinionin nenää nostaa korkeammalle kuin se nyt on.. edit: tuplaristikkokardaanissa toki olisi se hyvä puoli, että saisi pinionin etupäätä hieman ylemmäs ja näin tuo alumiinibanjo sekä kardaani olisi vähän paremmin suojassa. Ei siitä kuitenkaan mitään muuta hyötyä ole, lisää vain huoltokohteita kun enemmän niveliä ja ristikoita

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 19.04.2013 10:02
Vastaa lainaten