Pistetääs ny tästäki, tältäkin palstalta tutusta Land cruiserista vähä "tarinan poikasta" tutkailtavaksi ja ihmeteltäväksi..
Eli auto on HDJ 80 ja tosiaanki tuttu tältäkin palstalta, ja SLCK puolella näkyy kans löytyvän kaiken näköstä historia tarinaa. Vahat omistajat tunnistakoon "omansa" ja jos jotai historiaa haluaa kamppeesta kertua ni allekirjoittanutta ainaki kiinnostaa
Ihte päädyin auton omistajaksi vähä vahingon kautta viime syksynä, ku piti saaja edellisen hdj tilalle uus kulkine.. Edelline vähä otti damagee kun se rouvan pienestä ohjaus virheestä katolleen kääntyi, ja ojan pohjaan päädyttiin.. Olin onneks kerranki ollu jossai mielenhäiriössä ja ottanu kaskon siihen ni nyt oikiastaa on jo hyvä mieli asiasta ku sain palijo paremman kulkineen tilalle
Sitten asiaan.. Hodari ollu ostosta asti päivittäisessä käytösä, ja kaikkee pientä alkuun sai laitella.. Vetarin tiivisteet vuoti jo ostettaessa, eli niistä lähdettii liikkeelle, uutta osaa juukasta, akselit täyttö hitsattiin, ja sorvin kutta paikalleen, pronssi holkkeja vähä paranneltiin, kaverin perusteellisten ja emppiiristen kokeilujen perusteella tekastiin pirralla öljylle paremmat kulkureitit. Samassa remontissa tarkasteltiin etuperän kuntoo ja öljyt tuli vaiheltua, minne ne vaan suinki sai vaihettua. Sen jäläkee sitte saikii taas ajella pitkät pätkät, mitä ny tankki käytettii irti joulun pyhinä ku oli yön aikana vuotanu 30 litraa diiseliä pitkin hallin lattiaa, kuusen haku reissun jälkeen. Äkkiseltää tuli tietysti mieleen että reikähän siellä on, mutta osottautuki vääräksi hälyksi ku oliki lappamalla tullu tankin päältä olevasta, ilmeisesti webastolle tarkotetusta pillistä

samalla tuliki sit tankki putsattua kunnolla, massattua hyväks ja panssaria vahvistelin 5mm hardoxilla

Ja taas mukavan huolettomia km ajeltiin, kunnes taas ajatus takomo alko keksiä visioita, ja kippaskappas sitä huomasi olevansa onnellinen holsetin omistaja, eli tuumasta toimeen ja turboo asentamaan, mikä kävikin sit yllättävän helposti, lähes tyyliin bolt off, 60mm putkee sopivalla kulmalla pätkä väliin ja bolt on. Samalla vaiheltiin 700 000 km kunniaks jakopään hihna ja vuotava venttiilikopan tiivistekki meni vaihtoon. Lopptuloksena Vetoja tuli mukavasti lisää, polttoaineen kulutus vähä tipahti ja saatiin mukavasti kaasuun vastaava hdj kuluttamaan suomen huonoja teitä
Etupään kunnostamista

Muutama kuvatus turbottamisesta

Sinnehän se nätisti passasi oottelemaan välijäähyä keulille
Viimeisin ja tällähaavaa suurin rojekti potkittii viimeviikolla käyntiin ja on ny muutamassa päivässä paisunu melkolailla.. Alkuperäinen suunnitelma kun oli vain ottaa muutamat pienet ruosteen alut kiinni ja sommitella uutta puskuria taakse, ni nyt ollaankin jo siinä pisteessä että hdj saa niskaansa kokonaan uuden värin, takapuskuri meni kokonaan uusiksi, levikkeet sai lähtee ja väänneltiin vähä jämäkämpää tavaraa tilalle, runko putsattiin sisältä nii perusteellisesti ku vaan sen poppakonsteilla saatiin, alusta puhalletaan puhtaaksi kunhan kelit sallii, sitte kunnon suojaus ja maalia, cuuleril ois hommattu ja paikka mietitty valmiiks, ikkunoita tummemmaksi maalailun yhteydesä, valoo pitäs saaja katolle, ni näkeepi ajella, vanteille kans maalaus ja uutta sävyä, korin MALTILLINEN korotus yms pientä ois TO DO listalla, ja vappuna ois tarkotus ajelulle päästä....
Siinäpä ny ens hätään vähä tarinaa, ja jatketaan sitämukaa ku kerkiää ja saajaan taas jotai mukiloitua

Kuvia lisäilen jahka saan koneelle niitä siirrettyä, kun ei hienosti näy onnistuvan suoraan puhelimesta siirtää..