Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petpi
Jos nyt kuitenkin haluaisi pitää Dana 30 perän. Tiedän, että 27 booriset chromoly vetarit kestää jo aika paljon, mutta raja tulee aika äkkiä vastaan. Onkos kellään kokemusta 30 boorisista CrMo Alloy vetoakseleista? Onhan noilla paketeilla hintaa, mutta onko mielestänne hintansa väärtti? Jenkkipalstat ovat sitä mieltä, että ihan kestäviä pitäisi olla 37" renkaille asti ja Dana 44 ei toisi juurikaan parempaa kestävyyttä lisää.
|
30- spoorisilla vetareilla olet ristikoiden ja vetareiden osalta suunnilleen samassa kestoluokassa D44:n vakiovetareiden kanssa. Ongelmana kuitenkin D30:ssa on vetareiden tai ristikoiden sijaan enemmänkin välityksen, tasauspyörästön rattaiden ja akseliputkien sekä banjon kestävyys. Eli jos laitat vahvat vetarit, niin pamahtaa välitys
Toisaalta, akseliputkia ja banjoa on helpohko vahvistaa jos vain on hitsausvermeet. Akseliputkiin saa myös niiden sisälle tarkoitettuja holkkeja, käytännössä siis tarkasti sisämitan mukaan koneistetut sopivan paksuseinäiset ainesputken pätkät (voit teettää myös itse, jos urheilumieltä löytyy) molempiin putkiin prässäämällä/ lekalla hakaten sisään, ja muutamalla tulppahitsillä akseliputken läpi kiinni. Banjoon järeä kansi, ja mielellään vaikka trussi akseliputkiin C:stä- C:hen niin alkaa olla niin kestävä kun vain D30 voi olla.
Itse ajoin reilu pari vuotta 35" renkailla ja 4.88" välityksillä XJ:llä jossa todellista keulapainoa oli melkein sama kuin mitä vakiossa V8 ZJ:ssä on. Oli isoristikkoiset vakiovetarit, ei trussia eikä muitakaan kummempia vahvistuksia. Mun ajot se kesti hyvin vaikka tuli pahojakin paikkoja ajettua ja runtua annettua. Toisaalta porukka on D30:siä rikkonut paljonkin aika helpoissa paikoissa.
Sitten kun vielä muistat, että ZJ:n (kuten TJ:n ja '00-'01 XJ:n) D30 on low pinion mallia, mikä on heikompi kuin YJ:ssä ja XJ:ssä oleva high pinion. XJ:stä siis saat kestävämmän etuakselin jonka voit suoraan pultata kiinni; kunhan vain katsot ostaessa että se ei sitten ole se katkeavalla vetarilla oleva malli (tunnistaa oikean akseliputken takana olevasta valumötikästä missä on alipainekello).