Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä
Eikös se säädin haistele koko ajan muun sähköjärjestelmän jännitettä ja sen mukaan säätää roottorissa olevia sähkömangeetteja jotka taas ulkokehallä rungossa olevat kelat muuttavat rajummaksi vaihtovirraksi joka sitten tasasuunnataan.. Jos ei säätimellä ole mitään mitä se haistelisi (akku irti) on täysi magnetointi päällä ja voltit ehkä satoja voltteja?? = Jotain palaa....
|
Eikös se säädin kuitenkin haistele sitä jännitettä siitä kaapelista joka menee akulle ja johon laturi sen virran tuottaa. Eli kun akun kytkee irti, pyrkii latausjännite nousemaan jolloin säädin pienentää roottorin magneettisuutta ja laturin jännite ei pääse nousemaan. Tästä huolimatta itse sammutan aina moottorin ennen päävirran katkaisua.