Mutta siis tuossa vanhassa hodarissa ilmastointi toimii seuraavasti:
Magneettikytkin lukitsee hinhapyörän vapaakytkimen kompressorin akseliin: siis jos otat johdon kompressorista irti, ja vielä ilmastointi lähtee päälle, niin vapaakytkin syystä taikka toisesta jumii (siis muistaakseni tuolla eculla ohjataan vain ja ainoastaan tuota magneettikytkintä)
ja tuo egu saa ohjausta ainakin paluuputken painekytkimeltä; siis jos paine laskee, niin magneettikytkin aukeaa (siis jos esim. aineet vähänä, niin ei lähde ollenkaan vetämään, taikka kun kaikki kylmäaine nesteenä....)
Sitten höyrystinkennossa on kennon jälkeen lämpötilan tunnustelu, että kenno ei pääse jäätymään....
ja MUISTAAKSENI muitakin ohjauksia egulle oli, suuruusluokkaa että jos moottorinlämmöt liian korkeat, niin ei lähde päälle.... olikohan ulkolämpötila anturi vielä, vai mittasiko höyrystimen kennolta???? en muista, pitää takistaa kun käyn hallilla.
Siis tuo kompressorin magneettikytkin päällevetäminen on aikalailla erikoista.... kun sitä ei saa muutaman asteen pakkasessa päälle vaikka yrittäs, pitää käydä parkkihallissa sulattamassa/lämmittämassä auto, että saa pyöräytettyä ilmastointia talvella, että öljyt lähtisi kiertoon, ja voitelis kompressorin akselin tiivisteen, niin kuin ohjeen mukaa kuuluisii tehdä muutaman kuukauden välein...
PS. tuossa ensimmäisen viestini otsikossa "Noita hdj:tä on montaa mallia, ikää jne"

mutta kuten sanottu, ei ollut meikäläinenkään enää terävimmillään