Mulla näyttäis oleva yksi keksintö nyt vuoden vanha. Tai sen osakasan vanhimmat osat on olleet mulla vuoden verran ja se taitaa olla toiseksi pitkäaikaisin projekti.
Kilpuria rakensin väljällä aikataululla ja siihen meni käytännössä kahden vuoden vapaa-ajat. Osien hankintaa tuli suoritettua jonkin verran etukäteen.
Jos pääsee rakentamaan vaikka 8 tuntiakin päivässä ja osat löytyy, niin kuukaudessa saa jo aika erikoisenkin kikottimen kasaan. Kuitenkin jokainen muutostyö vie oman aikansa eli mitä enemmän itse rakennettuja tai muutettuja osia, niin sitä kauemmin rakentaminen vie.
Eniten viivästyksiä tekee väliprojektit. Jos on väliprojektin väliprojekteja, niin alkuperäinen projekti hautautuu täysin. Tunnistatko itsesi kuvauksesta? Mä ihan nopeasti remontoin omakotitalon, mä ihan nopeasti kaadan 9 puuta, joista tuleekin 20 mottia halkoja käsipelillä. Mä ihan nopeasti rakennan agrigaatin tässä välissä. Perkele, että tollanen ajettava ruohonleikkuri olis näppärä. Tollasen mopon mä halusin 15 -vuotiaana, mutta sillon ei ollu rahaa. Hei, kato tuolla olisi tuollanen AC/DC TIG. Pitäisköhän nuo rengaskoneet yhdistää yhdeksi? Mahdollisuus leikkiä lehtimiestä, miksipä ei. Oho, siinähän vierähti vuosi alkuperäisen projektin lykkäytyessä. Tunnistatko itsesi nyt?
Kaiken lisäksi tulee stressi, siis jos on sellainen ihminen, joka stressiä ylipäätään kokee. Toisiahan ei paina, vaikka rotta jäytäisi vasenta jalkaa. Omalla kohdalla näissä hommissa ei ehkä voi ihan stressistä puhua, mutta kyllä nuo keskeneräiset hommat alkaa vituttamaan. Minulle kertoi joskus yksi hermoilija, että eniten maailmassa stressaa tekemätön työ. Kun sitä kasautuu tarpeeksi, ihminen menee ikäänkuin lukkoon, eikä saa mitään tehtyä. Tunnistatko itsesi? Tähän auttaa hänen mukaansa lähteä purkamaan tilannetta helpoimmasta päästä, eli tehdään ne helpot pikkuhommat pois ensin. Muuten OK, mutta jos yllä oleva kuvaus osuu, niin niistä pikkuhommista muotoutuu niin paljon väliprojektia, ettei isompia hommia tule ikinä edes aloitettua.
Kehittelin tuossa itselleni uuden systeemin. Tämän hetkiset projektit tuli laitettua jonoon, uusiakin voi ottaa, mutta ne menee jonon hännille eli varmaan liki kahden vuoden päähän, jolloin mielenkiinto niitä kohtaan tippuu lähelle nollaa. Väliprojekteille toki suon aikaa, mutta vain akuuteille tapauksille ja vain esim. iltahommina viikolla. Viikonloput sitten varsinaisia projekteja. Juuri tällä hetkellä näyttäisi tuottavan tulosta.
|