Näytä yksittäinen viesti
Vanha 02.04.2013, 19:04
Jugga Jugga ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++

Rekisteröitynyt: 22.07.05
Sijainti: Vesilahti (Rämsöö), Finland.
Perusasetus

Läjäkin on tarkoitettu aikoinaan siihen hommaan mihin se on tehty eli ajamiseen huonoilla teillä. Virtaa syöviä laitteita oli valot ja lämmityslaite. Tietysti varustettu 2:lla akulla, että starttivirta pakkasessa piisaa pidemmänkin seisomisen jälkeen.
Itsellä ainakin ampeerimittari näyttää nollaa kun virrat on pois päältä. Eli jos lisä sähkölaitteissa vikaa ja turhaa kulutusta ei se kait auton vika ole vaan onnettomien kytkentöjen. Herätevirrat on keksitty jo kauankauan sitten...

Helpointa lienee aina lisämittareille yms. laittaa kimppa maadoitus/syöttö yhdellä releellä ja herätteellä/katkaisijalla. Ei tarvi sitten arpoa niitten kanssa, onko vika niissä. Saa ne sitten tiukassa paikassa myös napsauttaa pois päältä.

Kuinka monella on ollut 80 ja 90-luvun perus henkilöautojen kanssa virran riitto ongelmia? Ei mulla ainakaan. Eli pienikin laturi piisaa jos ei omia kulutuslähteitä liikaa.

Perus ongelma lienee nuo pitkät seisontajaksot. Ennen muinoin akut kannettiin yöksi sisälle. Ei tuo kovin typerää olis nytkään jos viikkoja seisotetaan. Itse olen ainakin kymmeniä akkuja tappanut seisottamalla kovilla pakkasilla viikkoja. Kyllä ne tyhjenee autosta riippumatta sisäisen resistanssin johdosta hiljalleen ja jäätyy jo aika täysinä kun pakkasta riittävästi. Nykyään itse nappaan akut läjästä sisälle talvella jos viikonkin parkissa. Samat bilteman akut ollu nyt viitisen vuotta ja hyvin pelaa. En tiedä kuinka moni jättäis vaikka 200€ vhf puhelimen talveksi pihalle ja sitten valittelis kun akku on huono? Ne akut on kalliita eikä erikseen suunniteltu -30asteen pakkaseen eli miettikää miten niitä käytätte.

ps.
Läjään vaan tahtoo kertyä kaiken näköistä mukavaa sähkösyöppöä ku se on niin mahtava rakennuskohde. Perkule sinnehän vois vaikkaa muuttaa asumaan jos tuota muijaa ei olis...
Vastaa lainaten