Viestiketju: HJ Rusty
Näytä yksittäinen viesti
  #77  
Vanha 01.04.2013, 12:24
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

HJ liikkuu taas ja leimaa varten tarvii vain jarrut ilmata. Vähän jännittää katsurin ilmeet kun näkee panssarit, tractionbarit ja ilmajousen..

Tässä nyt sen upean ilmajousen tulos.


Rajoitin paineen 4bariin ja alkaa olla korkea..


Ei se nyt edes putoa normaalikorkeuteen kun jousia on just taottu ja kannatettu ilmajousella.
Pari latia kuitenkin poistui ja kaikkia lyhensin n 10 cm kun oli kulunut.
Normaalisti renkaan ja lokarin välissä oli 7cm ja nyt laskee käytössä reilusti ilman ilmajousta.

Kuvassa 33" leimarengas ja koria korotettu 6cm, ei se normikäytössä mikään soakiikku vielä ole.




Huipputekniikka kaiken takana: Bilteman ja motonetin päristimet, romuloorassa oli pari suuntaventtiiliä että paineet pysyy ja toisesta tuli ylipaineventtiili. Motonetin kompura luovutti mittarin paineen tarkkailuun ja kuulaventtiili paineen poistoon.
On niin hieno että itseäkin naurattaa, taas saa yrittää tehdä halvemmalla.

Juotin kaikki metalli haarat juotostinalla ja kuumailmapuhaltimella ja niiden kestävyydestä ei ole mitään tietoa.
Samaa tekniikkaa käytin ilmastointikompura- renkaantäyttölaiteputkistoissa.

Ilmastointikompura tuottaa todella hyvin ilmaa ja toisaalta olis kiva vielä nostaa sen välitystä niin moottori vois ruksuttaa tyhjäkäyntiä. Ongelmana on vielä öljynerotus lamellikompurassa, nyt erottimena on iso löpösuodatin jonka vedenpoistorpusta öljyn pitäisi palata kompuralle. Kun suodatin on käytetty niin se puhaltaa hienoa löpösumua.. Jäykempi öljy ei ehkä sumuunnu niin paljoa.
Paineletkuun piti laittaa tavallinen polttoainesuodatin mutta se ei taida olla riittävä. Pitäisikö rakentaa joku hieno patenttipommiöljynerotin?

Mulla olis n 15l säiliö jonka voisi laittaa takapuskurin taakse, pitkä letkutus ja säiliö erottaisi öljyä.Nyt suodattimessa on 8bar varoventtiili jonka ruuvasin 5bariin.Ehkä olisi järkevämpää lisätä kompuran kierroksia ja tehdä parempi öljynerotin ja pysyä pienemmissä paineissa?

En ole vielä vakuuttunut että rullapalje olisi hyvä ratkaisu offipelissä mutta tissiposkioffipelissä se voi olla hyväkin. Kun kyse on leimapelistä niin kaikkea ei voi arvostella pelkän maastoajon perusteella. Enää vetokoukkua ei ehkä tarvi irroittaa tai laskea kärrynvetoa varten ja peräkontin voi ladata täyteen märkää puuta varsinkin jos ilmajousen painerajoittimelle laittaa venttiilin..

Voisi olla hyvä paketti puun hakemiseen koneurien varrelta.

Nyt kun vanha n 2kw 350lmin-v kompura vetää viimeisiään niin voisi kokeilla saisiko auton ilmastoinnin kompurasta siihen viritettyä lohkon. Mäntäkompura öljynlauhduttimella voisi jopa toimia, ilmastoinnin kompurat vaikuttavat olevan hyvälaatuisia ja kestävän käyttötunteja.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten