Tuosta kun lukasee noi pykälät 45-49, niin ei voi kovin pieleen enää mennä...

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...9921257?search[type]=pika&search[pika]=asetus%20ajoneuvon
Eli venetraileriin pätee tuo kuormakorin määritelmä, minkä sisällä se kuorma saa olla. Eikä mun käsittääkseni ole mitään estettä kuljetta venetrailerilla lankkuja, mikäli vaan se on tuon asetuksen mukaan sijoitettu, varmistettu, sidottu ja merkitty.


Ja syitä varmaan on monia, miksi tuota ajoneuvon korin tai kuormatilan sivuja ei mielellään tulisi ylittää. Luulisi että tärkein syy on se kuorman painopiste... Jos 130 leveän pikkukärryn päälle nostetaan vaikka kantavuuden rajoissa oleva180x180c180 laatikko, (ei äkkisellään vaikuta älyttömältä, varsinkin jos on hyvin sidottu??) niin kuitenkin kuorman painopiste nousee (jos se lyödäänsuoraan laitojen päälle) laitojen verran ylemmäs, ja varmaan menee jo raideleveydenkin yli... Sen lisäksi ei varmaan auton peileistä enää näe kunnolla taakse. On varmasti melko kiikkerä kuorma, varsinkin jos joutuu tekemään jotain hätäsempiä ohjausliikkeitä...
Pointtina vaan se, että tuollaisen laatikon jos laittaa 180 leveiden laitojen sisään siihen kuormatilan lattialle, niin ihan varmaan on turvallisempi. Ja varmasti myös mukavampi ajaa. Se "pikkukärry" kun vaan on yksinkertaisesti tarkoitettu ainoastaan pikkutavaran kuljettamista varten..



