Näytä yksittäinen viesti
Vanha 27.03.2013, 22:37
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja osilpi Näytä viesti
Kuormatilasta:

Lavettimallisen kärryn lava on se kuormatila eli sitä ei saa ylittää sivusuunnassa. Mutta lavaa voit levittää ja muutoskatsastaa.

Lavamallisen kärryn lavan sisäosa on se kuormatila. Kuorma ei siis saa ylittää sisäosaa sivusuunnassa (ts kuorma ei saa ulottua erillisten lokasuojien päälle). Siinä ei auta lokasuojien levittäminen mitään. Pitäisi levittää sitä itse lavaa ja muutoskatsastaa.

Sanamuotohan on: "Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle". Jos kuorma ulottuu lavamallisen kärryn lokasuojien päälle, niin silloin ollaan kuormatilan ulkopuolella = ei käy.
Onko tosiaan näin? siis jos Peräkärryn lava on pyöräkoteloiden välissä, niin kuorma ei saa ulottua lokasuojien päälle

Minä olen käsittänyt tuon lakitekstin siten, että kuorma ei saa ulottua korirakennetta (lokasuojia leveämmälle).

No, joka tapauksessa käytäntö on ollut juurikin tuo, eli vaihdetaan kapeat renkaat, että sopii kyytiin.... ja se on kelvannut Virkavallalle.

Kerran keskusteltiin asiasta pitkään ja hartaasti: sillä BJ oli sidottu renkaista kiinni, ja kuulemma heilui ja huojui, ja heidän pienessä kirjassa? kuorma piti sitoa siten että ei pääse liikkumaan....
sen verran kiinnosti virkavaltaa, että kurkistelivat hyvinkin tarkkaa että onko BJ:n peilit millä leveydellä....
Ja lokasuojan levikkeet ylsi lavan ulkopuolelle, peilit vissiin jäi kärryn pyöräkoteloiden sisään... Sillä kun tarkistivat kärryn renkaiden kantavuudet yms, Ja vittuilivat aisapainosta (yrittivät ehdotella että olisi liikaa aisapainoa, ja nuorempi kysyi että jaksanko nostaa pois koukusta!!!!, en nostanut, eikä kyllä olisi noussut) niin pääsin jatkamaan matkaa....

Siis jos laki on todellakin noin, niin kuormatilaan levitys (köysilaatikon? paikka molemmin puolin)!
Vastaa lainaten