Tulihan siitä keskustelua.
Aihe juontaa omalla kohdallani alkunsa muutaman vuoden taakse. Ryömin porukoiden pihalla ruiserin alla öljyjä vaihtamassa, ja isäukko rupesi esitelmöimään uusien autojen eduista. Oli pakko kysyä uudempien kanssa tarvittuja hinurikertoja. Oma saldoni on edelleen puhdas. 20 v aina ajamalla kotiin, toki hyvää tuuria ja kovaa sisua mukana, joskus on toki tarvittu yöllä kolmen tunnin kenttäremontti.
Itse en oikeastaan voi sanoa omistaneeni koskaan oikeasti huonoja autoja (rangella oli vain vahva persoonallisuus). Kaikki japsit (2 ruiseria 70-80 luvuilta, -86 mazda, ja pari corollaa -90 alusta ovat olleet helkkarin luotettavia. Ei se ranskanpullakaan (renu 19) paskempi ollut. Kaikilla noilla on omassa käytössä ajettu 70-150tkm.
Remonttia on kaikkiin tarvinut toki tehdä. Jarruja on vaihdeltu jossain 200tkm jälkeen, samoin pyöränlaakeria tai kytkintäkin. Tyypilliset kulut ovat pysyneet luokassa alle 500-1000e / 5v, kun omaa työtä ei hinnoitella.
Eikä tuo perheen ainokainen tämän vuosituhannen autokaan 2001 octavia surkea ole. Äijä sen osti uutena ja ekan 7v ei mitään ongelmia. Kymmenen vuoden kohdalla alkoi kaikkea pientä ilmaantumaan. Se pieni on vaan kalliimpaa ja hankalampaa, kuin 90-lukulaisiin
Ajatuksena on edelleen yrittää pitää työmatka-autoilu kokonaisuudessaan mahdollisimman järkihintaisena. Viikonloppuna ajetaan sitten hauskoilla autoilla.
|