Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja graylingland
renkaina on 4 kpl uusia 33 muddterraineja, eli hyvät renkaat ja samaa kokoa. vaihtaessani nelikon takavedolle napista vaihde oli vapaalla ja kytkin pohjassa.
jysähdys kuuluin edestä kun olin vaihtanut takavedolle ja kerennyt ajaa jo noin kilometrin.
|
Siis tuo etuveto kytkeytyy seuraavasti, voima menee jakiksessa takavedon akselille(siis sille missä kardaani on), ja siihen sitten kukitaan etuvedon akseli noin 5cm sisähäkisijaltaan olevalla booriholkilla, siis ainoastaan tuo lukituskolkki liikkuu.
Ulkomuistista, on vierähtänyt aikaa kun viimmeksi...)
Ja tuo hokin liikuttelu tapahtuu painonapista, siis sähköllä ohjataan alipaineventtiilejä, siis toisella auki, ja toisella kiinni.
Vanhemmiten nuo holkit kuluu, ja jos alipaine puuttuu molemmin puolin, niin "hiertyy" auki ajan kuluessa. (siis esim kilometrin päästä)
Testaa tuota 2wd/4wd toimintaa lumisella/jäisellä pihalla ajamalla ympyrää: kun pistät lukon kiinni, niin pitää alkaa "kangertaa" muutaman metrin sisään, ja kun ajaessa kytket pois, niin ei välttämättä lähde, niin pitkään kun ajat kaartaen. Mutta kun lähdet peruuttamaan samaa uraa takaisinpäin niin 4wd lähtee pois muutaman metrin jälkeen. ja jos toimii epäloogisesti, niin käännä letkut ristiin seuraaavasti:
Siis vaihda ne etukardaanin jakiksen puolen päässä olevan 2/4wd rasian letkut ristiin, joko sieltä rasialta, taikka konehuonesta, kun sinulla on takaveto päällä.
Jos tuo avaussolennoidi on rikki/tukossa (siis nyt lukitus, kun letkut ristissä) niin neliveto ei mene heti päälle kun käynnistät auton. (helppo kokeilla esim. lumisella pihalla, siis aja auto painonappi 4wd asennossa pihalle, ja ala ajamaan isoa kehää nopean puolen 1:llä, kytkimellä luistattaen noin "konttausnopeutta", ja "vapauta" takavedolle napista, nelivedon pitäisi kytkeytyä sekunnissa parissa, ja alkaa vastustamaan parissa sekunnissa, siis koska letkut on ristissä, niin tuo painonappi toimii väärin päin! siis hitaalla puolella ei ole nelivetoa ollenkaan

)
Toinen mahdollisuus tuolle kiinnipysymiselle on juurikin tuo kokoajan vaikuttava vääntömomentti, siis esim tehtaan jäjiltä takarenkaat on parimilliä isommat tuolla sinun käyttämillä paineilla, toki yleensä moottorijarrutus päästää holkin liikkumaan.
Toinen joka vois olla vikana, jos auto olisi sinulle uusi, siis ei nyt, koska aiemmin ei ollut ongelmaa, olisi eri välitys etu- ja takaperässä.
sen vois testata ajamalla auto suoralle tielle, merkkaamalla renkaan alareuna renkaan kylkeen, ja ajamalla 4wd 10 metriä, tarkistamalla että kaikki merkit samassa asennossa, ajamalla 50 metriä lisää jne, ja jos esim toinen takarenkaan merkki meinaa tulla jäljessä pikkusen, toisen pitäisi olla edellä saman verran....
Vika voi olla myös tuon 4wd:n kalvossa, voit testata imemällä noista letkulähdöistä, tuo alempi voi vuotaa ihan pikkusen... ylempi ei ollenkaan.
P.S tuo lukkoholkin aukeaminen rasituksessa tosiaankin "hyppäyttää" (siis lehtijousien yms. rasitus vapautuu...)