Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O
Ei tuo noin voi mennä? Jos omalla pihalla on kyltti kameravalvonnasta niin eikö se silloin merkitse myös sitä että sinne kun menet niin tiedät päätyväsi videolle ja sen myötä kuvat voi myös julkaista. Tuossahan sä saat valita että menetkö sinne vai et.
|
Ei se siitä ymmärtääkseni vielä laillista tee julkaistavaksi, on eri asia kuvata valvontatarkoituksessa kuin julkaista yksityisalueelta kuvaa.
Lainaus:
Omalla pihalla kuvaat rosmon ja se on siitä selkeesti tunnistettavissa. Syyllistyt rikokseen, nilkki pääsee vapaaksi ja sinä saat sakot. Näin sitä rikollisia suojellaan taas kerran.
|
Kuvaaminen ei ole kiellettyä, kyse on mm. siitä miten sitä kuvamateriaalia käytät. Sen kuvamateriaalin julkinen levittäminen ko. tilanteessa on kiellettyä - vaikka se kieltämättä ihan naurettavaa tietyiltä osin onkin. Pitää kuitenkin muistaa, että jos kuvan levittäminen vapaasti olisi laillista silloin, kun itse uskot saaneesi jonkun kriminaalin itse teossa kiinni, niin tuota helposti voitaisiin käyttää väärin. Pientä riitaa naapurin kanssa? Hoidat homman sopivasti niin että saat naapurin kuvattua nauhalle, laitat kuvan levitykseen ja kerrot siinä että "Naapurin perkele kävi pöllimässä multa ruohonleikkurin, ja kusi vielä lähtiessä varaston nurkkaan". Näetkö tässä mitään ongelmaa, jos ei naapuri oikeasti ole muuta tehnyt kuin ollut rasittava..
Toisaalta, vaikka levittäisit luvatta materiaalia ihmisestä joka oikeasti on jotain varastanut, niin jos todistetusti ko. henkilö on sinulta varastanut ja/ tai jotain tuhonnut niin kyllä se siitä rangaistuksen saa. Tällöin oikeudessa käsitellään tosin kahta eri juttua, toinen on luvattomaan kuvamateriaalin julkaisuun liittyvä, toinen on varkaus/ vahingonteko/ tjsp...
Siinä olen kyllä kanssasi täsmälleen samaa mieltä, että Suomessa usein rikoksen tekijöiden päitä silitetään, ja tavallista kansalaista rangaistaan isolla kädellä. Mutta näitä asioita täytyy kuitenkin miettiä vähän laajemmin, koska lakipykälistä helposti sitten löytyisi noita porsaanreikiä mitkä aikaansaisi pykälien väärinkäytön mahdollisuuden.