Samalla vaivalla olisi piirtänyt cad:llä molemmat puolet, mutta yritin piirtä käsin joutoaikana, ei ollut joutoaikaa kuin juuri tuon lyijykynäosion verran...
En alkanut käyttämän komponentteja irti piirilevyltä, ja summamutikassa en viitsi piipata tuolla halvalla mittarilla, Fluke unohtui viimmeviikolla säilöön, mutta läpivalaisemalla katseltu, pitäisi olla oikein (absoluuttisen varma en ole)
Siis jos joku viitsii katsella nuo 3-jalkaiset komponentit, ja niiden jalkajärjestyksen , piirtää piirikaavion ja "veikkailla" toiminta tapaa, niin voin testata mitä jännitteitä tulee mihinkin karvaan millonkin.
Ja tuohon piirilevyn tekemiseen: Harrastushommissa olen tehnyt piirilevyjä etupäässä ilman valotusta, siis puhdas piirilevy, siis joko 1-2 kerros, johtimet piirretään kuparilevyn pintaan, jollain mikä ei liukene tuohon syövytysliemeen, itselläni vettä+ bebekin "juustopalleroita" vuosikymmententakaa
Ja kaikkein kauheimmillaan olen piirtänyt vedot Olympia-sulatejuustolla

(piti lähteä pois vedellä taikka tiskivedellä, ja kiire oli)
Kynsilakka (varsinkin tottuneessa kädessä

on hyvä ja nopea)
kerran yritin noita siirtokuvioita, joiden piti suojata syövytykseltä (siis ei valotukselta valoherkälle levylle), mutta ei oikein onnistunut.
Välillä oli käytössä oikea UV-lamppu, niin tehdas lakatuilla levyillä pääsi hyvään tulokseen, mutta tuolla Kolinapullo-lakkauksella en onnistunut koskaan yhtähyvin, kuin tuolla valmiiksi lakatulla
Ja nuo maskit: Normi lasertulostin/kopiokone tulostaa kalvolle pyydettäessä niin mustaa, että itse olen käyttänyt 1-3 kerrosta, piirilevyä vasten aina tulostus, sitten päällimmäinen tulostus päällä, siis kohden UV-valoa.
Siis harrastus on ollut niin pientä, että en ole ostanut omaa UV-lamppua, kun nuo halvat (ainakin 15v sitten) ei olleet hyviä. olisi kyllä kannattanut...
Mutta piirilevyn tekemisestä on paljon ohjeita, ja tuo otsikon piirilevy on tehtävissä juurikin tuon ylläolevan mukaan, siis ei suurta kynnystä....
Ja jos haluaa tehdä yksikerros levyillä, niin ei katkaise komponenttien jalkoja, vaan tinaa toisen levyn samoihin komponentin jalkoihin (siis pitää olla peilikuva)
Syövytys, siis ylimääräisen kuparin poisto:
Ei tarvita kuin Pestyn Jauhelihan myyntipakkauksen keinutusta syövyttämiseen....
Toki pitää muistaa että nuo kemikaalit "puree", siis pitää suojata kädet, iho ja ennen kaikkea silmät! ja kaikki lasia lukuunottamatta kärsii, siis pisara vaatteelle, väriläikkä /ja reikä, kaakelin sauma; väriä ja syöpymä...
Ja noita "lillinkiä" ei saa kaataa viemäriin, kun levy valmis...
P.s noita 2 kerros levyjä on lievästi? hapettuneena, sekä lasikuitulaminaatti, että lämmönkestävänä (tumman ruskea), ongelma on se, että kuparin vahvuudesta ei ole "mitään" tietoa, siis vaihtelee, samoin kun laminaatin vahvuus.