Yritin vaivihkaa selvitellä tuota avaustopiikin tapausta, mutta aikalailla turhaa
Sen verran selvisi, että kuvaaminen ei ole kiellettyä, mutta kuvista tulee herkästi henkilörekisteri, ja se edellyttää paria pikku juttua... ja jos laiton henkilörekisteri, niin rangaistavaa....
Ja kuten asiaan enemmän perehtyneet ovat kirjoitelleet, homma ei ole aivan selvä edes oikeuslaitoksille.
Ohessa yhdestä lähteestä (
http://www.tietosuoja.fi/uploads/2lrt0dxzjo42lh_1.pdf) minun kiteyttämänä:
Mutta pari asiaa silti mielenkiintoista: (lainaus)
""""Henkilötietolain ja muiden erityislakien soveltamisesta on olemassa yksi
poikkeustilanne, joka koskee henkilötietojen käsittelyä tavanomaisessa
henkilökohtaisessa käytössä. Henkilötietolaki ei koske henkilötietojen
käsittelyä, jonka luonnollinen henkilö suorittaa yksinomaan henkilökohtaisiin
tai niihin verrattaviin tavanomaisiin yksityisiin tarkoituksiinsa.4
Tällä
tarkoitetaan esim. henkilökohtaiseen kirjeenvaihtoon liittyviä tietoja, yksityisiä
”osoitekirjoja” ja yhteystietoja, tietoja tuttavien merkkipäivistä taikka kuvia ja
videotallenteita, jotka mahdollistavat sosiaalisen vuorovaikutuksen perhe- tai
läheisessä ystäväpiirissä.
Henkilötietolaki ja muut tietosuojalait asettavat henkilötietoja käsittelevälle
rekisterinpitäjälle erilaisia velvollisuuksia, jotka myös tallentavaa
kameravalvontaa harjoittavan tulee huomioida.
Tallentavaa kameravalvontaa harjoittava on henkilötietolaissa tarkoitettu
rekisterinpitäjä.5
Rekisterinpitäjänä toimiva yritys, yhteisö tai henkilö vastaa
aina henkilötietojen käsittelyn lainmukaisuudesta. Henkilötietojen käsittely ja
kameravalvonta voidaan myös ulkoistaa toimeksiannonsaajalle. Järjestelmän
tallentama, tunnistettavissa oleva henkilö on rekisteröity."""""
Tuo viimmeinen kappale tarkoittaa vissiis sitä, että jos minä tilaan pihalleni vartiointiliikkeeltä tallentavan videovalvonnan, ja vaikka tallentava tietokone on vartiointiliikkeellä, niin minä olen Rekisterinpitäjä? siis juridisesti vastuussa että kaikki ilmoitukset, varoituskyltit, kuvasektorit yms. on lain mukaisia?
Ja nimenomaan tuon oman omakotitalon pihan kuvaaminen tallentavalla järjestelmällä (siis esim. riistakamera):
Missä sanotaan että se on vapaa tuosta henkilötietolain mukanaan tuomasta "rekisterinpitäjä" taakasta/vastuusta.
Ja kyseessä on omkotitalon piha, minne pääsee kävelemään suoraan tieltä, siis esim. vieraat, mittarinlukijat ja kuriirit tulee kuvatuksi niin tarkkaa että niistä tunnistaa ihmisen.
p.s lisään pikkasen tietoa tuohon aloitustopiikkiin.