Tarkoitatko, että rengas ei ole kulunut kulutuspinnan sivusta, vaan että karkea kuvio on kulunut "jyrsinterän näköiseksi" (= tiehen koskettavan nappulan etureuna kulunut enemmän kuin takareuna )?
Ainakin G-Mersussa tuo on tavallista ja johtuu mielestäni siitä, että "vapaasti pyöriessäänkin" etukselisto kitkastaan johtuen tosiasiallisesti koko ajan hiukan jarruttaa.
Ajaessa epätasaisesti kuluneen nappulan vähemmän kulunut terävä kärki kohtaa ensimmäisenä tien pinnan ja aiheuttaa äänekästä jyrinää.
Olen ratkaissut asian niin että vaihdan etupyörät pyörimään "väärinpäin", kunnes kuluma alkaa olla toisinpäin.
Käännetyn renkaan ääni pienenee oleellisesti joksikin aikaa.
Kerran on katsastusmies kysynyt, miksi renkaat pyörivät väärin päin? Edellä mainittu selitys tyydytti myös häntäkin.
Jos kuvio on kulunut tosi pahasti, on kääntämisen jälkeen oltava oltava varovainen jarruttaessa. Koska nappulan terävä kumisärmä taittuu alle kovassa jarrutuksessa. (Em. syystä koin takavuosina yllättävän jarrujen lukittumisen henkilöautossa.)
|