Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 13.03.2013, 23:24
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kannattaa tarkastaa että on "hyväksytty" moottorikäyttöön.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti

Tuo moottoripolttoöljy on tehty lähinnä uudemmille common-rail koneille. Rivi ja jakajapumppu koneet käydä raksuttaa ihan samalla tavalla tupaöljyllä, kuin tähänkin asti.

Teboilin nettisivuilta opiskeltu?
Taikasana on tuo "EN590" hyväksyntä. Siis ainakin -29/-34 Teboilin Diesel/motor-lämmitys öljy saman kamaa: ainoat poikkeamat on väri ja polyaromaattien määrä p-%: polttoöljyllä tyypillisesti 3, ja dieselillä tyyp. 2, max raja 8 (toki selityksissä on eroja: mm. diesel sisältää min.6% energiasta BIO-komponenttia plä plä plä.

Siis samassa laivassa kulkee, ja samassa tankissa; vasta "tullirajalla" lirutetaan merkkiaine sekaan, siis lämmitysöljyyn.

Siis MoPo = diesel merkkiaineella, mutta Kevyt Polttoöljy voi olla aivan muuta.

Siis ainakin jokapaikassa käsketään käyttämään MoPo:a dieseleissä, ja silloin kun tuli tuo MoPo, niin jos traktoreissa yms. oli jotain käyntiongelmia, niin takuukysymyksissa aina ottivat polttoainenäytteen maahantuojan piikkiin, vaikka ei ollut Common rail.
Ja tuon tupaöljyn voiteluominaisuudet: Öljy-yhtiöt ei lupaa oikeastaan mitään.

Johonkin museoikäiseen rivipumpulliseen romuun voisin harkita, mutta jakajapumpulliseen en missään nimessä.

p.s ainakin teboililla on talvilaatu "tupaöljyä" http://www.teboil.fi/page.asp?path=1;1510;1505;5007 , toki samalla Moottoripolttoöljyä, kuten kaikki muu tb:n kevyt polttoöljy nyt näyttäisi olevan

Siis teboilin lämmitysöljy -29/-34 käy common rail koneisiin yhtä hyvin kuin diesel (siis ylläoleva), Muista tarkistaa!

Vastaa lainaten