Eihän ole teräskansi? jos on, niin yksikin muru männän ja sylinterin välissä voi aihettaa kiinnileikkaamisen, alumiini ei aivan yhtä vaarallista.
Ja toinen mainitsemisen arvoinen seikka on se, että kierteen pitää olla täsmälleen suorassa, vapaalla kädellä suuri riski epäonnistua suuntaamisessa....
(jos yrität, niin mittaa/laske/piirrä tarkkaa, mihin suuntaan kierre pitää mennä, jos viereisessä sylinterissä tulppa samassa asennossa, niin siitä voi arvioida suuntaa...)
Jos käytät kierreholkkia, siis semmoista missä on laippa sytytystulpan tiivistykseen, niin tuo suoruus ei ole aivan niin herkkä, ja kannallisen holkin saa kanteen kiinni jollain kuumankestävällä lukitteella/tiivistysaineella, oli samantapaista kuin pakoputken asennus "liima", mutta eri nimellä.
Jos tuo kierre tulee kieroon senverran, että vuotaa, niin todennnäköisesti kierre korkkaa sytystystulpan vaihdon yhteydessä.
Paras tulisi koneistamossa irtokanteen, poraavat,kierteyttävät ja oikasevat tiivistepinnan samalla "otteella" jyrsimessä, ja pistävät tuon korjauskierteen paikoilleen oikeilla työkaluilla.
Itse olen jonkin verran korjannut kierteitä Helicoil-sarjalla, ja on muuten eroa Bilteman kopioon, mutta tuon bilteman sarjan M5?-M12 asti saa pariin kertaan sillä, mitä tuo helicoil maksoi.
Mutta on tuo bilteman sarjakin sikäli hyvä, että silläkin saa korjattua, ja pitäähän 10x kalliimmassa olla muutakin eroa kuin hinta.
|