Mä oon Eskimon kanssa niin samaa mieltä, että nykytaloissa en näe enää sijaa rossilattialle. Se ei toimi, jos eristevahvuus on liki 50 cm. Muutenkin näihin nykytaloihin on pakko laittaa ilmastointikone, koska tulisijalämmitys ei hoida ilmastoinnin virkaa edes talvella. Mun puolesta kukin saa rakentaa sellaisen kuin haluaa, mutta ne, jotka haluaa oikean perinnetalon - tulee varautua juuri siihen, että aamulla on aika viileää vaikka miten uunia lämmittäisi. Niinhän sitä ennenvanhaankin asuttiin talvi parissa huoneessa ja kesät kesähuoneissa.
Tuossa joku perinnehirsirakennusfirma heitti sellaisen hinnan aidolle 23cm veistohirrestä tehdylle 130 m2 vesikattovalmiille talolle että meinasi perseelleen lentää. Tokihan siinäkin oli vielä tuulensuojalevy ja ulkolaudoitus. Tuolla seinärakenteella lämpöarvo on sellainen, että paksulla ylä- ja alapohjaeristeen määrällä rakennuslupakin heltiää.
Oikea perinnerakentaminen on kuitenkin asennekysymys ja halu säilyttää vanhaa - nykyviihtyisyydestä tinkien.
TT
|