Viestiketju: Perinnerakentaminen
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 08.03.2013, 10:16
Aku Aku ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+

Rekisteröitynyt: 07.01.04
Sijainti: Kärkölä, Finland.
Perusasetus

Asustelen vanhalla maatilalla. Tämä tuli hankittua exän kanssa 6-7 vuotta sitten. Nykysellään asustelen tässä yksikseen kissan kanssa, tyttöystävä viihtyy täällä enempi kesäisemmällä kelillä.

Päärakennus on n. 200 neliöö, 1896 tähän kalliolle rakennettu. Pihalla tusinan verran eri suuntiin kaatumassa olevia muita rakennuksia. Osa enemmän könöllään, osa vähemmän. Saunarakennus, jossa on sekä sisäänlämpiävä mallassauna että jatkuvalämmitteinen perussauna, on tietojeni mukaan vanhin tontilla pystyssä oleva rakennus (kellaria lukuunottamatta, mutta se ei olekaan pystyssä) ja on rakennettu jo 1700-luvulla. Viime kesänä tuumin, että jokohan olen kurkannut kaikkien tilalla olevien ovien taakse. Kävi ilmi, että en ollut. Löytyi nimittäin vielä yksi liiteri, joka on täynnä halkoja ja heinäseipäitä.

Päärakennukseen on vuosien varrella tehty jos jonkinlaista remonttia, mutta pahimmat tumpeloinnit on tehty 1973-1975. Täältä löytyy kaikki klassisimmat kötöstykset, joita tuohon aikaan oli tapana tehdä. Täällä on esim. keittiön lattian alle lurautettu betonilaatta, jossa on kellari, ulkoseiniin lisätty sisäpuolelle lasivilla ja lastulevy, osa katoista on laskettu ja saneerattu hiirenpesiksi lasivillalla peittäen vanhat komeat lankkukatot, lattioihin lisätty lasivillaa ja peitetty lastulevyllä+muovimatolla, talon toiseen päätyyn on tehty sauna/pesutilat valamalla laatta lattialämmityksineen, muovimattoineen, nuohoamattomine asbestiputki-ilmanvaihtoineen ym. Mm puretun leivinuunin hormin reijät oli muuraamatta umpeen ja peitetty lastulevykötöstyksillä. Arvatkaa vetikö kun hormi koko ajan levällään? Ihmettelin, kun suljin kaikki räppänät, mutta ei kynttilä tahdo pysyä palamassa pöydällä kun humisee niin.

Olne nyt pikkuhiljaa pääsemässä eteenpäin tämän rojektin kanssa. Keittiö on käyty läpi, 1 vessa saneerattu, jumalaton määrä villaa kannettu hiirineen pois, paljon väliseinävirityksiä poistettu, lattioita auottu ja osa rakennettu jo takaisinkin, kattojen alaslaskut melkeen kaikista paikoista purettu (ainakin tutkittu), vesijohdot ja viemärit korjattu ym. Parasta aikaa on käynnissä kylppäriosasto ja makuuhuone. Pikkuhiljaa alkaa valkenemaan, että minne minkäkin huoneen täällä sijoitan. Olen kuitenkin asunut tässä jo yli 6 vuotta.

Sen vaan sanon, että kyllä sisäsuihku on kiva. Tässä viime kesästä kärvistelly ilman sitä ja alkaa tympiä raahautua navettaan suihkuun raskaan päivän jälkeen näin talvella kun tekisi mieli vaan lisäillä puita uuniin. Tässä on kolme kaakeliuunia, 1 puuhella ja takka. Näistä 1-2 kaakeliuunia ja hella lämpiää kun olen kotosalla. Muuta lämmitystä en nyt ole raaskinut pitää päällä. On tässä pari ILP:iä ja sähköpatterit. Viime yönä tulin kotiin töistä eikä kukaan ollut lämmittänyt pariin päivään. Keittiössä 4 astetta. Käynnissä on keskuslämmitysrojekti, joka ehkä joskus ulottuu tänne asuintiloihinkin. Nykyisellään sillä saa lämpimäksi osan navetasta, mutta ehkä ens kesänä saan lämpökanaalin aikaseksi, saa nähdä.

Kesä kyllä korvaa kaikki talven aiheuttamat pahat ajatukset. Itselleni on erittäin antoisaa kaivella vanhaa taloa ja ällistellä sitä taitoa ja vaivaa, jolla tällainen talo on joskus yli sata vuotta sitten tähän tehty. Kuinka yksinertaiset ja toimivat rakenteet on saatu aikaiseksi ja "parannettu" sitten -70-luvulla. Rakenteet on helppo ajoittaa: ennen sahan keksimistä rakennetut ja sahan keksimisen jälkeen rakennetut . Eniten harmittaa purkaa juuri näitä 70-luvun kötöstyksiä ja maksaa jätemaksuja lasivillasta ja muusta. Kovin paljon en ole tänne mitään rakentanut, olen vain yrittänyt palauttaa perusrakenteet alkuperäisen kaltaisiksi. Helkkarin hidasta ja hankalaa. Lasivillan valmistus, myynti, ostaminen ja markkinointi pitäisi lailla kieltää.

Sellasta tästä hommasta vielä, että hitaasti hyvä tulee. Ainakin jos itse olisin heti tähän muutettuani alkanut remonttiin, olisin ehtinyt varmaan suunnillee kaiken jo rakentaa, mutta noista rakentamisista jo suurimman osan myös purkaa toiseen kertaan ja rakentaa uusiksi. Ei parane hötkyillä vaan tutkia ja miettiä kunnolla ennenkuin tekee. Peurussääntö mulla on ollut, että en rakenna tänään enempää kuin ehdin huomenna purkaa. Eikä ole tarvinut purkaa... Ja sekin on hyvä tajuta, että kuten talo oli olemassa ennen minua ja on toivottavasti myös minun jälkeeni. Luultavasti on, ainakin jos saan aikaiseksi raapia ulkoseiniin lääpityt lateksit pois seinää lahottamasta. Siinä olisi soodapuhaltajalle hyvä projekti (vink vink!)
Vastaa lainaten