Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo
Soveltuuko hiluksin (LN46/65) akseliin paremmin ei-ABS vai kyllä-ABS HDJ:n laipat?
Minkä vuosimallisia edellisen kysymyksen "oikeat" HDJ:t on?
En keksi (omassa käytössä) yhtään hyvää syytä saada sammutettua etuvedon pyörivät osat, mutta lupaan harkita asiaa jos joskus viisastun ja ymmärrän paremmin napalukkojen suunnatoman ihanuuden.
Mieluummin "särkymätön" voimansiirto kuin monta näppärää tapaa saada rampa auto takas kovalle tielle.
|
Oikea laippa on vanha hodari, siis esim. -91.
Mutta jos haluat maksimoida varmuuden, niin tuo uusi (siis esim 97) on tutkimisen arvoinen, MUISTAAKSENI vain sen verran pidemmällä poorilla, että lukkorengas jää pois, ja vetonivelen kiinnitys sorvatulla prikalla ja pultilla.
Joskus tuo napalukko on jollain haljennut, kun kapeilla renkailla/vanteilla ojassa kyljellään on napalukko lähtenyt aukeamaan, kun hieroutuu penkkaa vasten.
Toinen tapa rikkoa napalukko, on täyttää se paksulla vaseliinilla täyteen, ja sitten kun jää kiinni, pahimmillaan pakkasella, napalukko käydään vääntämässä kiinni, ja heti isolla kaasulla periaatteella "prkle, meni lunta kenkään, nyt kyllä lähteee"
Onko kenelläkään särkynyt toyotan napalukko, kun se on ollut kunnolla kiinni?
Toki jos näin päin ajatellaan, niin tuo 35v vanha napalukko on paljon lujempi kuin 25v vanha "umpilaippa" -> Minullakin on tosiaan ainakin yksi rikkinäinen hdj:n laippa, ja tiedän varmuudella monta muuta, osa jopa ihan maantiekäytössä olleita